Mag een kerkelijke organisatie post verspreiden bij brievenbussen met een NEE-NEE sticker?

Ik ontvang vaak ongeadresseerde post van kerken en kerkelijke organisaties. Dit wil ik niet (niet omdat het van een kerk is, wel omdat ik geen ongeadresseerde post en reclames in de brievenbus wil hebben). Ik ben bekend met Stichting Reclame Code, maar gaat dit ook op voor kerken etc.? Het valt niet altijd direct onder reclame (ik vind van wel, maar de betreffende kerken vinden van niet). Iemand die mij kan vertellen of ik een melding kan maken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
SentWierda
4 jaar geleden
De vraag is niet duidelijk. Valt het onder post of onder reclame?
Post is gefrankeerd en geadresseerd en afkomstig van een postbedrijf: Postnl of Sandd, Post mag altijd in een nee/nee-brievenbus.
Reclame is direct-mail, meestal via een verspreidingsbureau. Reclame mag nooit in een nee/nee-brievenbus. .
Inekez1
4 jaar geleden
Ongeadresseerde post...
Als het ongeadresseerd is mag het NIET in een nee/nee brievenbus, ook niet als het door een postbezorger wordt bezorgd. De postbezorgers weten dat en zorgen als het goed is ook dat bij een nee/nee sticker geen ongeadresseerd drukwerk wordt bezorgd. Ik vermoed dat hier een vrijwilliger van de kerk actief is.
LeonardN
4 jaar geleden
@Sent Je staart je blind op een definitie van "post". De term "ongeadresseerd" is hier leidend.

Antwoorden (2)

Nee, dat mag niet.

Code verspreiding ongeadresseerd reclamedrukwerk (CODE VOR)
Artikel 1.1. In deze Code wordt verstaan onder:
a. Reclame: iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten of denkbeelden (tezamen: producten). Onder reclame wordt mede verstaan het vragen van diensten.
SimonV
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
+
Mag inderdaad niet.
Als er al discussie bestaat over of het wel of niet onder reclame valt, dan nog is het met een NEE NEE sticker niet toegestaan. Huis-aan-huis kranten, dus ook de kleine krantjes of dubbelgevouwen A4-tjes van de kerk, vallen dan alsnog onder de tweede NEE.
Ben jij zelf nog lid van een kerk en wil je geen info ontvangen van kerken en je wil geen lid meer zijn? Dan kun je je het beste uit schrijven. Dan ontvang je ook geen post meer van kerken. Een nee sticker geldt alleen voor reclame. Dat is post van de kerk absoluut niet!
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Zie antwoord van SimonV en de reactie van Inekez1. De Nee Nee sticker betreft niet alleen reclame. Daarom een min.
Inekez1
4 jaar geleden
-
De vraag gaat heel duidelijk over ongeadresseerde post.