Waarom mogen er nog wel reclames op tv over alcohol maar niet meer over sigaretten?

Ik neem aan dat ze beiden willen ontmoedigen. Ik snap niet waarom alcohol reclames nog wel mogen en sigaretten niet.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
Amadea
4 jaar geleden
Een glaasje alcoholische drank op z'n tijd is niet schadelijk en kan zelfs gezond zijn. Roken is sowieso ongezond.
LeonardN
4 jaar geleden
Men probeert alcohol vooral te ontmoedigen voor jongeren. Vandaar dat alcoholreclames alleen later mogen (na 9 uur). Roken probeert men bij iedereen te ontmoedigen, vandaar dat bijna alle reclame-uiting daarin verboden is. Men is niet bezig alcohol te ontmoedigen voor volwassenen.
paulus811
4 jaar geleden
De overheid wil helemaal niets ontmoedigen, laat je niet foppen! De slechte kant van roken en alcohol (die er zeker is) wordt gebruikt als excuus om de accijns op die producten continu te verhogen. Bij benzine idem dito, slecht voor het milieu maar het zou een financieel ramp zijn als iedereen vandaag stopt met auto rijden.
SimonV
4 jaar geleden
@Amadea
Alcohol gezond?
Eén glas drank per dag verkort de levensverwachting van een 40-jarige met 30 minuten (Resultaten van 83 alcoholstudies uit negentien verschillende landen. Bijna 600.000 proefpersonen werden gedurende lange tijd gevolgd).
https://www.ad.nl/buitenland/een-extra-glas-alcohol-kan-je-leven-met-30-minuten-verkorten~a0ff48af/
janjan
4 jaar geleden
tsjoh, scheelt het wel 30 minuten op een mensenleven? Wat errug

Antwoorden (1)

Roken kon men verbieden om die mensen te beschermen die NIET gedwongen willen worden om mee te roken. Iedereen heeft recht op een rookvrije omgeving en dat heeft men nu voor elkaar gekregen. In elk geval wordt in de openbare ruimte niet meer gerookt.

Het drinken van alcohol is in elk geval aan banden gelegd voor jongeren onder de 18 en mensen die nog een voertuig moeten besturen als verkeersdeelnemer, mogen nog maar een heel kleine hoeveelheid alcohol in hun bloed hebben. Voor een algeheel verbod is vooralsnog geen goede reden... de dames en heren van de overheid, ofwel de beleidsbepalers, lusten hem zelf ook te graag zoals algemeen wel te zien is of bekend is. ;-)

Roken en drinken waren eigenlijk genotsmiddelen en waren bedoeld om af en toe even van te genieten. Door de veelvuldige en makkelijke verkrijgbaarheid liep het uit de hand en werd het een gewoonte en 'teveel' is sowieso nooit goed.
Uiteraard is daarbij alcohol net zo schadelijk als roken als het in grote hoeveelheden genomen wordt.

Volgens een Duits onderzoek kwam naar voren dat mensen die verslaafd zijn aan drank gemiddeld 20 jaar eerder overlijden dan niet-drinkers. Vooral drinkende vrouwen lopen een groot risico.....Het sterftecijfer bij alcoholverslaafde vrouwen ligt 4,6 keer hoger dan gemiddeld. De vrouwen die meededen aan de studie werden gemiddeld 60 jaar oud. Landelijk ligt dat op 83 jaar. Rokers leven in elk geval zelfs nog langer dan verslaafde drinkers!

Ik denk ook niet dat een verbod op reclame voor alcohol veel zal helpen..... reclame wordt alleen gemaakt om een bepaald merk te promoten en doet niets aan de consumptie op zich. Overal zie je momenteel drankjes op tafels staan tijdens talkshows of in tv. series... het hoort erbij. Misschien wordt er nog eens een lobby gestart tegen het drinken, maar ik weet nu al dat er dan eerst onderzocht gaat worden óf het nut heeft en daarna zijn we weer enkele jaren verder.....
amc