Is het nou Drente of Drenthe?

Toegevoegd na 1 minuut:
Je leest het beide namelijk regelmatig

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.9K

Antwoorden (9)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft Drenthe.
2e optie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het goede antwoord is: Drenthe!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Werkgroep Spelling had de opdracht om spellingvarianten zoveel mogelijk te reduceren. Hierbij kwam ook de keuze tussen Drenthe en Drente aan de orde. Er is voor Drenthe gekozen, omdat dit de overheersende spelling bleek bij de overheid, m.n. de provincie. Er liggen dus geen etymologische argumenten aan ten grondslag (Van Dale spelt dan ook Drenthe naast Twente)."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het min spook is weer actief
kan diegene die een min gaf ook even uitleggen waarom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hallo allemaal dezelfde tijd
Dat der weer sleuteld is an de spelling van het Nederlands is je vast niet ontgaon. Der is genog alderaosie over. In het veurige ‘Groene Boekje’ hadden wij veur oeze previncienaam nog de keur oet Drenthe en Drente. ’t Much allebei. Aj op bladziede 314 van de neie oetgave kiekt, ziej allén nog maor Drenthe staon. Hoe zit dat?

Taaladviesdienst
Wij hebt de Taaladviesdienst maor ies beld en daor de vraog veurlegd. Wij kregen het volgende antwoord:

“Hartelijk dank voor uw taalvraag van 3 januari,
Inderdaad staat in het nieuwste Groene Boekje alleen nog ‘Drenthe’, ook de Praktijkgids Spelling van Van Dale vermeldt alleen ‘Drenthe’. In de grote Van Dale is het woord niet opgenomen, maar in omschrijvingen wordt alleen ‘Drenthe’ gebruikt. Dit is ook de officiële naam van de provincie; mogelijk heeft het Groene Boekje hier het donorprincipe toegepast (zie http://woordenlijst.org/leidraad/lijst_van_vaktermen/donorprincipe). Helemaal consequent is men daar trouwens niet in geweest, ‘Friesland’ wordt wel vermeld, de officiële naam ‘Fryslân’ niet. U kunt uw vraag ook nog voorleggen aan de samenstellers van de woordenlijst: woordenlijst@taalunie.org, wellicht dat zij u kunnen vertellen wat de overweging is geweest om ‘Drente’ te laten vervallen. Overigens is ‘Drenthe’ wel veel gebruikelijker dan ‘Drente’.

Officieel is nu inderdaad ‘Drenthe’ de enige correcte schrijfwijze; als u niet bij de overheid of in het onderwijs werkzaam bent, bent u echter niet verplicht om de officiële spelling te volgen. Als u een grote voorkeur hebt voor ‘Drente’, kunt u dit dus gewoon blijven schrijven.”

Samenstellers van de woordenliest
De samenstellers van de woordenliest vertelden oes het volgende:

“De Werkgroep Spelling had de opdracht om spellingvarianten zoveel mogelijk te reduceren. Hierbij kwam ook de keuze tussen Drenthe en Drente aan de orde. Er is voor Drenthe gekozen, omdat dit de overheersende spelling bleek bij de overheid, m.n. de provincie. Er liggen dus geen etymologische argumenten aan ten grondslag (Van Dale spelt dan ook Drenthe naast Twente).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is altijd Drente geweest,maar de provincie schijnt dat te gewoon te vinden en probeert nu Drenthe te introduceren.De hunnebeddeb zien er niets anders door uit en ook de fietspaden blijven mooi,maar soms wel druk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drebthe.

Zie ons Drents volkslied:

Drents Volkslied
Ik heb u lief mijn heerlijk landje
Mijn enig Drentheland
Ik min de eenvoud in uw schoonheid
'k Heb u mijn hart verpand
Mijn taak vervuld' ik blijde
Waarheen ook plicht mij riep
Uw geest was 't die mij leidde
Daarom vergeet 'k u niet

'k Hoor nog de lieve held're klokjes
Bij zinkend' avondzon
Als schaapjes keerden van de heide
En moeder met ons zong
O, kon ik nog eens horen
Dat lied in 't schemer uur
En vaders schoon vertelsel
Bij 't vrolijk knappend vuur

'k Zie nog uw brink met forse eiken
Waar ik mijn makkers vond
Waar ik mijn tenen mandje vulde
Met eikels glad en rond
Daar bij die oude linde
kwam 'k met mijn vrienden saam
Zo menig vriend ging henen
De schors bewaart zijn naam

De ruige boswal langs uw velden
Was mijn luilekkerland
Die gaf mij heerlijk zoete bramen
Uit milde gulle hand
Daar gaarde ik de brandstof
Voor 't oud en heilig vuur
Als lente's adem wekte
Uw sluim'rende natuur

Waar nog de koele held're veldplas
Uw vredig beekje voedt
Daar in dat wijde bruine heivlak
Waar wulp en korhoen broedt
Daar koelde ik mijn leden
In 't nat van zuivere wel
Daar heb ik leren zwieren
Op ijzers blank en snel

Die beelden uit dat zoet verleden
Wat blijven zij mij bij
Vaak heb ik zware strijd gestreden
Dan hielpen, sterkten zij
En nu ten volle dankbaar
Wijd 'k u mijn beste lied
Mijn heilrijk heerlijk Drenthe
Vergeten kan 'k u niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus jij woont ook in DRENTHE, leuk maar dan moet je het de eerste keer wel goed schrijven, ha,ha. + om de min weg te poetsen.
Ik woon in het mooie DRENTHE.