Gaat Nederland de klok nog weer verzetten?

In oktober stonden de kranten er vol van. Het was misschien de laatste keer dat Nederland de klok verzette. Nu is het bijna april en ik hoor niks meer. Wat is er nu besloten?

5 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Het zal tegen het weekend weer wel in de media komen.
Er is over de toekomst van de zomertijd in Nederland en ook in de buurlanden nog niets definitiefs besloten. Daarom gaan we aanstaand weekend zoals gebruikelijk weer over op zomertijd.

En of we in de toekomst dat wisselen zullen afschaffen of niet, en zo ja, wanneer dan, daar is helemaal nog geen duidelijkheid over. Het lastige is dat we liefst gelijk willen blijven lopen met de buurlanden.

De discussie over mogelijke afschaffing van het zomer/wintertijdsysteem heeft een tijd stilgelegen, maar op 4 maart 2019 is het vraagstuk door de transport- en toerismecommissie van het Europees Parlement opnieuw op tafel gelegd..
Die commissie schaarde zich met een ruime meerderheid (23 voor, 11 tegen) achter het jongste voorstel om het halfjaarlijkse klokverzetten over twee jaar af te schaffen. EU-lidstaten zijn vrij om te kiezen tussen permanente zomer- of permanente wintertijd, maar moeten die keuze uiterlijk in april 2020 kenbaar hebben gemaakt.
Hoewel daarmee in theorie een lappendeken kan ontstaan in de EU, heeft de parlementaire commissie een elementje toegevoegd dat die situatie moet voorkomen. Als de Europese Commissie op basis van die nationale voorkeuren tot het oordeel komt dat het inderdaad een zooitje wordt, dan kan ze de afschaffing een jaar uitstellen, naar 2022.

De discussie kwam eind augustus 2018 in een stroomversnelling. De Europese Commissie, die door het Europees Parlement en enkele lidstaten was opgedragen onderzoek te doen naar de voor- en nadelen van zomer- en wintertijd, presenteerde toen het verrassende voorstel om het halfjaarlijkse ritueel dit jaar (2019) al af te schaffen. Dit stuitte op verzet.
Eind 2018 kwamen lidstaten en parlement met een nieuw voorstel, dat inhoudelijk hetzelfde bleef maar waarin alleen het jaartal van invoering was veranderd: niet 2019, maar 2021.

Nu moeten de lidstaten het nog een goed idee vinden, en dat is nog maar helemaal de vraag. Het eerstvolgende moment dat de EU-transportministers (want die gaan erover) daarover een formeel standpunt kunnen innemen, is 6 juni 2019.
Maar veel landen, ook Nederland, hebben de kwestie laag op hun prioriteitenlijstje staan. Nederland behoort bovendien tot de groep landen die ook de optie willen openhouden om helemaal niets te veranderen.
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
"Nederland behoort bovendien tot de groep landen die ook de optie willen openhouden om helemaal niets te veranderen."
Oh nee.... het maak me niet uit wat we kiezen, MAAR MAAK EEN KEUZE en blijf daarbij !
Ik wil niet elk half jaar een maand van de leg / heumeurig / ziek zijn doordat die klok mijn bioritme weer in de war schopt....
Bordensteker
5 jaar geleden
”Het Europees Parlement in Straatsburg wil dat er in 2021 een eind komt aan het verzetten van de klok. Het is aan de lidstaten om bijvoorbeeld te kiezen voor een permanente zomertijd, maar het parlement wil voorkomen dat in Europa een lappendeken aan tijdzones ontstaat.
Het parlement stelt voor een commissie te vormen die aanbevelingen doet om ervoor te zorgen dat de lidstaten op één lijn komen te zitten.
De Europese Commissie stelde vorig jaar al voor te stoppen met het verzetten van de klok. In een peiling zei een overgrote meerderheid van de Europeanen voor één tijd te zijn.” (Nu op NOS Teletekst).