Hoe en waar kun je je aanmelden om te gaan helpen met puinruimen op de stranden?

Ik heb volgende week vrij en er is nog heel veel hulp nodig om de rommel uit de verloren containers op te ruimen. Nu wil ik graag helpen opruimen. Waar kun je je melden? Of is er geen organisatie voor en moet je gewoon op de bonnefooi er heen om troel te ruimen? Je moet die zakken vuil toch ergens inleveren?
troel=troep

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Informeer bij de gemeente waar je wil gaan helpen, zo raad ik je aan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt maar het gaat om heel veel gemeentes. Er is vast een organisatie voor?
Antoni
5 jaar geleden
Ik vermoed dat het door de individuele gemeentes wordt gecoördineerd. En anders kan de gemeente je doorverwijzen.
Antoni
5 jaar geleden
Ieder groot Waddeneiland is een individuele gemeente. Dat maakt het aantal gemeentes niet zo heel groot, hoor!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus er is (nog) geen organisatie die het regelt? Vreemd..
Antoni
5 jaar geleden
Dat weet ik niet zeker, maar ik vermoed van niet. Er zijn verschillende organisaties bezig: de gemeentes, het leger, Rijkswaterstaat, Zeehondencentrum Pieterburen, individuele vissers, volgens dit bericht https://nos.nl/artikel/2266200-honderden-vrijwilligers-weer-aan-de-slag-om-wadden-schoon-te-maken.html.
Antoni
5 jaar geleden
De Veiligheidsregio Fryslân vermeldt op haar website: "Veel mensen willen helpen bij de verschillende opruimacties. Deze worden niet centraal gecoördineerd, maar vinden vooral plaats op basis van lokale initiatieven op de verschillende Waddeneilanden." Er is dus geen centrale coördinatie.
Rieneke1
5 jaar geleden
OVERZICHT OPRUIMACTIES WADDENEILANDEN Veel mensen willen helpen bij de verschillende opruimacties. Deze worden niet centraal gecoördineerd, maar vinden vooral plaats op basis van lokale initiatieven op de verschillende Waddeneilanden. Neem in ieder geval mee: een rol sterke vuilniszakken, een rugtas met eten en drinken en warme droge sokken. Kleed je warm aan, laarzen die tegen water kunnen, warme handschoenen, opruim handschoenen en een warme muts zijn geen overbodige luxe. VLIELAND
Geen vrijwilligers meer nodig dit weekend TERSCHELLING
Geen extra vrijwilligers meer nodig dit weekend. AMELAND
Tickets voor voetgangers 50% korting bij Wagenborg Passagiersdiensten in de veerterminal. Vertrek vanuit Holwerd. Zoek op de twitteraccount van de Gemeente: https://is.gd/rJw55F en/of op dit account : https://is.gd/rMMkCh SCHIERMONNIKOOG
Zaterdag 5 januari rijden er extra bussen naar strandopgang Marlijn. Deze vertrekken ná de reguliere busroute. U kunt wachten in het havengebouw van Wagenb
Amadea
5 jaar geleden
Inmiddels zijn er volgens Teletekst géén vrijwilligers meer nodig.
Antoni
5 jaar geleden
Vandaag, zondag 6 januari 2019, wordt gemeld dat er aanstaande woensdag 9 januari 2019 misschien weer vrijwilligers nodig zijn. De andere twee dagen, maandag(middag) en dinsdag 7 en 8 januari 2019 zou het weer te onstuimig zijn voor vrijwilligers. Dan worden alleen professionele opruimers ingezet, volgens https://nos.nl/artikel/2266337-advies-ga-niet-helpen-op-wadden-in-verband-met-storm.html.

Antwoorden (1)

"Fijn dat zoveel mensen willen helpen om de stranden en dijken in het Wadden- en kustgebied schoon te maken. Wil je ook helpen? Zoek dan op Twitter met de hashtags #helpwad #waddencleanup #opruimactie naar lokale opruimacties.", schrijft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op Twitter: https://twitter.com/MinIenW/status/1081209158840532992.
...

Hier https://www.veiligheidsregiofryslan.nl/intern/overboordgeslagen-containers-waddengebied/ vind je een overzicht van plaatsen waar nog vrijwilligers nodig zijn. Ook die website verwijst overigens veel naar de websites van de gemeentes.

Overigens vermeldt de Veiligheidsregio Friesland verder op de website:

Veel mensen willen helpen bij de verschillende opruimacties. Deze worden niet centraal gecoördineerd, maar vinden vooral plaats op basis van lokale initiatieven op de verschillende Waddeneilanden. Met name op Twitter is veel informatie te vinden over deze initiatieven. Zoek op Twitter bijvoorbeeld met de hashtags: #helpwad, #waddencleanup, #opruimactie.
...

Correctie: de officiële naam van de veiligheidsregio is Veiligheidsregio Fryslân.
Toegevoegd op 05 januari 2019 13:00: tekst
Antoni
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt! Laat ik nou niet aan twitter doen..
Ik zal dan zelf wel wat gaan bedenken..
Antoni
5 jaar geleden
Je hoeft niet aan Twitter te 'doen' om de berichten te kunnen lezen.
Antoni
5 jaar geleden
"Helpen met opruimen? Op onze website https://www.zeehondencentrum.nl/ staat meer informatie. Bel tussen 9:00-17:00 met 0595-526526 voor info." schrijft Zeehondencentrum Pieterburen (op Twitter). Als je daar gaat helpen, hoef je niet eens de oversteek te maken naar een waddeneiland...