Welke opleiding kun of moet je in Nederland volgen om zelfdoding te helpen voorkomen?

Met name als het om jongeren in de knel gaat. Zijn daar wettelijke regels voor?

Amadea
5 jaar geleden
4.3K
LeonardN
5 jaar geleden
Dat is een onhandige vraagstelling. Wat kan is heel anders dan wat moet, zeker in deze.
Niks moet, er kan van alles. Iedereen mag zelfdoding proberen te voorkomen.
Erna55
5 jaar geleden
De zelfmoordpreventielijn 113 werkt met professionals, vrijwilligers en stagaires.
Een speciale opleiding is geen vereistte. Natuurlijk krijg je wel trainingen...
- 113 Zelfmoordpreventie is de nationale organisatie voor suïcidepreventie. Wij streven naar een land waarin niemand eenzaam en radeloos sterft door zelfmoord. Wij helpen mensen met suïcidale gedachten en hun naasten. Hulpvragers kunnen 24x7, gratis en anoniem een beroep doen op ons online (crisis)hulpaanbod via telefoon en chat, via online therapie en zelfhulpmodules. Dit wordt gerealiseerd door bevlogen (zorg)professionals, vrijwilligers, stagiairs vanuit ons kantoor in Amsterdam Zuidoost. ---
Amadea
5 jaar geleden
Dank je, Erna, voor de behulpzame reactie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
113 heeft trouwens een training die alle vrijwilligers en stagairs verplicht zijn te volgen. Als de achtergrond van je vraag dus is: "hoe en waar kan ik meehelpen in de preventie van zelfmoord?", dan zou dat het antwoord (kunnen) zijn. Is de achtergrond van je vraag meer "wat voor kwalificatie heeft een zorgprofessional die werkt met suicidale mensen eigenlijk?" dan verschilt dat enorm per zorgverlener, omdat in de eerste plaats iedereen die in én buiten de zorg werkt hiermee te maken kan krijgen en in de tweede plaats er in de GGZ veel verschillende professionals werkzaam zijn. Dat kunnen psychiaters en (basis, - GZ- of klinisch) psychologen zijn, maar ook maatschappelijk werkers, SPH-ers, (sociaal) psychiatrisch verpleegkundigen, praktijkondersteuners GGZ, agogen, etc.
Amadea
5 jaar geleden
En ook Lies bedankt voor de waardevolle aanvulling.
Erna55
5 jaar geleden
Ik neem aan dat deze vraag geinspireerd is door :
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/658555/ia-legaal-nederland-mensen-helpen/
Amadea
5 jaar geleden
Klopt, en dan vooral om de reden dat kennelijk gedacht wordt dat zulk werk wordt gedaan door mensen die zichzelf psycholoog noemen maar daar niet voor gestudeerd hebben.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ah, ik snap het. Mijns inziens haal je hierin twee dingen door elkaar: de *preventie* van suïcide is iets dat de hele maatschappij aangaat. Wat bijvoorbeeld 113 "gatekeepers" noemt (zie de reactie van SimonV) zijn professionals uit allerlei sectoren. Het zijn mensen die - meestal beroepsmatig - te maken kunnen krijgen met mensen die het moeilijk hebben. Dat kan gaan om agenten of ambulancemedewerkers, maar ook om docenten, decanen, of deurwaarders. Onlangs nog in een reportage van Nieuwsuur werden erfbetreders bij boeren geïnterviewd die deze training hadden gevolgd. Zelfdoding is een complex probleem, en als het doel van 113 - dat niemand in Nederland eenzaam en wanhopig sterft door zelfdoding - zoveel mogelijk werkelijkheid zal worden, hebben we daar allemáál een rol in. De "Vraag Maar"-app van 113 bijvoorbeeld is bedoeld voor mensen die zich zorgen maken over een vriend of familielid; de app ondersteunt mensen bij het bespreekbaar maken van het onderwerp,
(wordt vervolgd)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
(vervolg)
een enorme preventieve werking kan hebben. Ook de afspraken met prorail en de mediacode voor journalisten en programmamakers is een voorbeeld: er is bekend uit allerlei onderzoeken dat de manier waarop het onderwerp zelfmoord in beeld wordt gebracht, letterlijk het verschil kan maken tussen leven en dood. Oftewel: ook journalisten en redacteurs hebben een taak als het gaat om de preventie van zelfmoord. Als je het hebt over *behandeling* van suïcidale mensen, dán wordt het een heel ander verhaal. Daarvoor het je goed getrainde professionals nodig, en dat is niet een taak voor leken. Voor suïcidaliteit gelden wat dat betreft geen andere regels dan voor de behandeling van psychische stoornissen/problemen in z'n algemeenheid. (Psycholoog is overigens geen beschermde titel, dus in feite mag iedereen zich psycholoog noemen. Maar dat laat ik even terzijde liggen voor een andere discussie.)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
(ik zie dat er door het apart plaatsen van mijn twee reacties een omissie is geslopen in mijn tekst. Tussen de eerste en de tweede reactie zou moeten staan: "omdat we weten dat juist het praten erover")
LeonardN
5 jaar geleden
@Amadea "Klopt, en dan vooral om de reden dat kennelijk gedacht wordt dat zulk werk wordt gedaan door mensen die zichzelf psycholoog noemen maar daar niet voor gestudeerd hebben." Nee, dat heeft nooit iemand gezegd. Ik heb gezegd dat je er geen opleiding voor nodig hebt (wat nogmaals blijkt uit de reactie van erna55) en dat je je zelfs psycholoog mag noemen zonder opleiding. Er kan dus vanalles. Er is ook niemand die mijn antwoord tegen kan spreken, ondanks dat er minnen staan. Je hoeft geen opleiding te volgen om zelfdoding te voorkomen punt uit. Iedereen kan dat, jij ook. @Lies12
Voor suïcidaliteit gelden wat dat betreft geen andere regels dan voor de behandeling van psychische stoornissen/problemen in z'n algemeenheid. En wat zijn die regels dan? Niet dat je er een opleiding voor moet hebben om te pogen dat te gaan behandelen volgens mij.
Iedereen mag zichzelf psycholoog noemen. Zou wat bijzonder zijn als deze dan niet mag pogen psychologische problemen te behandele
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
(!/2)
Dat klopt LeonardN, dat er geen specifieke opleiding voor nodig is. Maar dat betekent nog niet dat er helemaal geen regels zijn. Zodra er sprake is van een behandelrelatie, moet je voldoen aan de WGBO voor wat betreft aansprakelijkheid, dossiervorming, geheimhouding, informatieplicht, klachtrecht en de hele rimram. Zo mag - om maar even een voorbeeld te noemen - de behandelovereenkomst niet zonder gewichtige reden stopgezet worden door de behandelaar. Dat is niet te vergelijken met de leek die op basis van vrijblijvendheid een keer een luisterend oor biedt, maar het contact kan verbreken wanneer hij er 'geen zin meer in heeft'. Verder gelden er regels voor instellingen en zijn er regels omtrent het al dan niet gebruiken van dwang in de zorg, mag medicatie uitsluitend door een arts worden voorgeschreven, etc. Daarnaast kunnen er aanvullende regels zijn van een beroepsvereniging (wanneer iemand daar lid van is) of de zorgverzekeraar (wanneer iemand zorg biedt die daar onder valt).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
(2/2)
Maar wat ik eigenlijk bedoelde met mijn reactie, is dat de behandeling van suïcidale patiënten doorgaans plaatsvindt binnen de GGZ en - dus ook - binnen de kaders van de GGZ, en dat er binnen de regels die daar gelden geen speciale plaats is toegekend voor mensen die suïcidaal zijn. Als je bijvoorbeeld als GZ-psycholoog werkt bij zo'n instantie, is het niet zo dat je voor de behandeling van specifiek suïcidale patiënten een speciale aantekening of opleiding moet hebben. Dus nee: daar zijn geen wettelijke regels voor. Overigens begrijp ik niet waarom jouw antwoord gemind is. Ik heb je al een compensatieplus gegeven, want er is niets aan het antwoord dat feitelijk onjuist is. Gezien de link van Erna is het waarschijnlijk geen antwoord op de vraag achter de vraag, maar dat is een heel andere kwestie.
LeonardN
5 jaar geleden
"Dat klopt LeonardN, dat er geen specifieke opleiding voor nodig is." Zover ik het kan begrijpen is dat het antwoord wat gevraagd is hier en op de andere vraag. Wat er verder allemaal kan is een wat lastig te beantwoorden vraag, er kan zoveel qua zelfdoding te voorkomen dat je een bijzonder en onuitputtelijk rijtje krijgt. Dat het geen antwoord op de vraag achter de vraag is, dat volg ik niet. Deze vraag hier is bijna dezelfde maar dan de omgedraaide vraag van GregorDH. Is het niet hebben van een opleiding terwijl je X doet legaal. (GregorDH)
vs.
Welke opleiding moet je hebben om X legaal te doen. (Amadea - kunnen-deel)
Als uit de vraag van GregorDH het antwoord "Ja" valt dan valt bijna automatisch een "Geen" bij de vraag van Amadea. Enkel door "kunnen" in de vraag toe te voegen verwart dat de zaak. Doordat kunnen en moeten hier een totaal andere vraag/antwoord geven.

Antwoorden (2)

Laten we vooropstellen dat er in deze niks moet. Iedereen mag proberen zelfdoding te voorkomen, daar hoef je geen enkel papiertje of opleiding voor te hebben. Gelukkig maar, het zou wat zijn als mensen elkaar geen hulp meer zouden mogen geven, of mogelijk beboet of erger zouden kunnen worden als ze iets goed bedoeld zouden proberen.

Wat je kan doen is een bijvoorbeeld opleiding volgen tot psycholoog. Je kan dan bijvoorbeeld bij de GGZ gaan werken op bepaalde functies die je zonder die opleiding niet mag vervullen.

https://www.youchooz.nl/beroepen/psycholoog/welke-opleiding
---

Welke opleiding moet je in Nederland volgen om zelfdoding te helpen voorkomen?
Geen, er zijn maar een paar beroepen of dingen te noemen waarvoor je een opleiding nodig hebt om iets te doen of je een titel aan te meten (denk: agent, dokter, makelaar)

Welke opleiding kun je in Nederland volgen om zelfdoding te helpen voorkomen?
Opleiding psycholoog, of maatschappelijk werker, maar ook agenten kunnen zelfdoding voorkomen.
Toegevoegd op 31 december 2018 19:04: tekst
5 jaar geleden
Voor professionele ggz-hulpverleners bestaat er de Suïcidepreventietraining PITSTOP. PITSTOP staat voor Professionals in Training to Stop Suicide. Deze training heeft als doel de richtlijn MDR Diagnostiek en behandeling van suïcidaal gedrag te implementeren in de GGZ en is geschikt voor artsen, verpleegkundigen, psychologen en psychotherapeuten die werkzaam zijn in de gezondheidszorg.

Naast betrokkenen en andere hulpverleners kunnen de Suïcidepreventietraining Gatekeeper volgen. Een gatekeeper is iemand die een sleutelrol kan vervullen door deuren naar hulp te openen voor iemand die daar niet (bewust) naar op zoek is. Het kan gaan om iemand die beroepsmatig met een suïcidaal persoon te maken heeft, maar ook iemand uit de persoonlijke levenssfeer van diegene met zelfmoordgedachten. De Suïcidepreventietraining Gatekeeper is een vaardigheidstraining en is opgebouwd uit vier onderdelen: ervaringen, vaardigheden, kennisoverdracht en interactieve bespreking verwijsmogelijkheden. Het is een vaardighedentraining waarin men leert hoe men een gesprek kan voeren over zelfmoordgedachten en hoe men tijdig doorverwijst naar hulp.
.
Vanzelfsprekend is het volgen van deze opleidingen niet verplicht.
SimonV
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-Je beantwoordt de vraag niet. Althans je zegt niks over het moeten deel. Dit is dus precies de reden van eerste reactie onder de vraag. Op deze manier een vraag stellen geeft met zo'n antwoord een scheef beeld. Want nu lijkt het Amadea gelijk te geven dat dit moet, maar dat is niet het geval.
SimonV
5 jaar geleden
Je zou de geadviseerde trainingen moeten volgen omdat het helpen voorkomen van zelfdoding niet iets is wat je tijdens je psychologie-opleiding leert.
LeonardN
5 jaar geleden
Maakt niet uit welke argumenten het voorbeeld geeft wat jij neemt. Het is niet verplicht, maar ik zie dat je je antwoord hebt uitgebreid.