Nee,
Indien bij een vacature gevraagd wordt om een hbo werk- en denkniveau, betekent dit dat je niet meteen wordt afgewezen, indien je niet beschikt over een hbo diploma.
Alleen een hbo propedeuse is ook niet voldoende.
Wat men verwacht is, dat je zelfstandig kunt werken binnen de functie. Verder is het ook heel belangrijk dat je beschikt over een goed analytisch denkvermogen. Verder moet je binnen de functie een goed overzicht hebben over hoe alle verscheidene taken samenkomen. Behalve een goede algemene ontwikkeling, zal de kennis binnen het vakgebied breed en diep ontwikkeld moeten zijn.

Dit is in het kort wat bedoeld wordt met een hbo denk- en werkniveau.

Waarom wordt dit dan gevraagd ipv een hbo diploma?
Stel je hebt binnen dat vakgebied tien jaar geleden een mbo diploma gehaald. Na tien jaar werken, heb je je ontwikkelt (al doende leert men) om toch een functie op hbo niveau uit te voeren. Voila, misschien ben jij wel de persoon die ze nodig hebben.