Moet ik iets doen als tegenpartij schade heeft door aanrijding tegen mijn trekhaak?

Toen ik gisteren achteruit uit een parkeervak reed, knalde ik per ongeluk tegen een auto die ook toevallig net op dat moment achteruit reed uit de parkeervak tegenover. Dit is uiteraard met zeer lage snelheid gegaan en zelf heb ik geen schade, omdat de tegenpartij met de bumper tegen mijn trekhaak kwam. We hebben beide elkaar niet opgemerkt. Tegenpartij heeft een deuk in de bumper ongeveer ter hoogte van mijn trekhaak, maar we waren er beide niet zeker van of dat wel door de botsing kwam. Tegenpartij ging ermee akkoord dat we het erbij lieten en we stapten vervolgens terug in de auto. Echter zag ik toen in mijn binnenspiegel dat meneer stiekem een foto nam met z'n telefoon. Ik ben maar niet opnieuw uitgestapt en we zijn toen gewoon weg gereden.

Moet ik nu iets doen of kan ik iets verwachten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4K
Antoni
5 jaar geleden
Maakte hij een foto van zijn schade, of maakte hij een foto van jou en/of jouw auto(kenteken)?

Antwoorden (2)

Jullie verrichten op dat moment allebei een bijzondere verrichting.
In principe kunnen jullie de gemaakte schade dan 50/50 op elkaar verhalen.
In jouw geval betekent dit geen schade, dus jij verhaalt geen schade bij jouw verzekeraar en de tegenpartij hoeft voor jou ook geen schade te verhalen.
De tegenpartij heeft wel schade, dus deze kan 50% van de schade verhalen bij zijn verzekeraar en kan ook 50% verhalen bij jouw verzekeraar.
Dit is de basisregel.
Indien jij toch nog iets hoort, zul je samen een schadeformulier moeten invullen.
Hierop kun je dan duidelijk aangeven dat meneer niet wist of hij deze schade al had. Tevens kun je vermelden wat jullie onderling besproken hebben.
Misschien krijg je dan van de verzekeraar nogmaals papieren om de situatie te verduidelijken.
Meestal gaan beide verzekeraars (van meneer en jou) dan in overleg. Hiervan ontvang je dan de uitkomst.
Wacht af, hoor je wel nog iets, het loont om er werk van te maken.
Succes.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Mooi antwoord, maar waarom voeg je vaak een afbeelding toe ipv tekst(met bronvermelding)? Het is niet te lezen totdat je de afbeelding in een andere tabblad of venster opent.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt!
Klopt dat ik dit inderdaad vaak doe.
Goed om te horen dat je het niet zo kunt vergroten (lukt wel op de iPad)
Zal er rekening mee houden en de bron erbij vermelden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aanvulling:
Pas sinds kort actief (wist je vast en zeker al).
Aldoende leer ik.
Met deze kritiek kan ik tenminste iets.
Dus laat gerust iets weten, word ik bewust van bepaalde zaken en kan ik er iets mee doen.
Groetjes.
Niks doen is mijn advies. Als er een schadeclaim van hem komt kun je die doorsturen naar je WA-verzekering, en daarbij vertellen wat er gebeurd is.
M.i. zat je allebei fout, en wordt de schade samen gedeeld. Maar het kan natuurlijk zijn dat hij vertelt dat hij stil stond, en jij degene was die achteruit tegen zijn auto reed. Maar dat zie je dan wel weer. Mogelijk hoor je er nooit meer van.