Wat is het exacte verschil tussen een vonnis en een grosse?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Dilaria18,
Een uitspraak is een beslissing die de rechter uitspreekt in een civiele, bestuursrechtelijke of strafrechtelijke procedure.
Een vonnis is een uitspraak die begonnen is met een dagvaarding.

Antwoorden (2)

Een vonnis is een beslissing van een rechter.

Een grosse is een gewaarmerkt afschrift van een ambtelijk document.
AlphaLimaSierra
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@AlphaLimaSierra heel goed antwoord maar volgens de "regeltjes" moet dat ambtelijk document een door de notaris versterkt document zijn.
(een document van bv de gemeente betreffende de vaststelling van de OZB) heet bv Niet een grosse terwijl het wel door een ambtenaar gewaarmerkt kan zijn)
Antoni
5 jaar geleden
Verstrekt door de notaris, bedoel je waarschijnlijk, @kees01.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@kees01, gewaarmerkt is inderdaad niet voldoende. Op het afschrift moet een stempel staan met de tekst: In naam van de Koningin, vanaf 30 april 2013 In naam des Konings, sedert een paar jaar aangepast: In naam van de Koning.
Een vonnis is een gemotiveerde, bindende uitspraak van een rechter.
Als het een uitspraak van een rechter in hoger beroep of cassatie betreft, heet die uitspraak een arrest.
Een grosse is een gewaarmerkt afschrift van het vonnis of dwangbevel. Een grosse kan ook een gewaarmerkt afschrift van een notariële of hypotheekakte zijn.

Het originele document heet minuut en is voor de rechtbank of de notaris bedoeld.

Een grosse is makkelijk te herkennen.
Tot 30 april 2013 stond bovenaan de grosse een stempel met de tekst : In naam der Koningin. Toen Nederland een koning kreeg stond er: In naam des Konings.
Sinds een paar jaar staat er: In naam van de Koning. Nog wel per speciaal stempel.
Het afschrift van een uitspraak van de strafrechter krijgt dit stempel niet, is dus geen grosse maar blijft een afschrift.
De verdachte, de raadsman en officier van justitie krijgen een afschrift van het MK Vonnis – Dus een afschrift (geengrosse) van de minuut. (MK is Meervoudige strafkamer)

Een afschrift bij civiele uitspraken en afschriften bestemd voor de deurwaarder krijgen dit stempel wel en zijn dus een grosse.
Komt de deurwaarder aan jouw deur met een document als bevel zonder het vereiste stempel dan is het geen grosse en kunt u de deurwaarder de deur wijzen.