Wat betekent het jambo-teken?

In de film 13 Hours: the secret soldiers of Benghazi, maakt de personage 'Tanto' meerdere malen het 'jambo-teken' met zijn hand. In de film wordt het teken/handgebaar gebruikt om een situatie te de-escaleren / duidelijk te maken dat ze aan dezelfde kant staan. Is dat ook de echte betekenis van dit teken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (3)

Jambo betekend: goede middag. Het is een beleefde begroeting in het Afrikaans
In het Swahili:ding of hallo
Toegevoegd op 22 november 2018 10:15: bron, tekst
fremar
5 jaar geleden
Dit gebaar staat ook bekend als het Shaka-gebaar of "Hang loose", afkomstig uit Hawaii en overgenomen door surfers. In dat geval is het bedoeld als groet of bedankje.
bamibal
5 jaar geleden
Het is het Shaka-teken
De ‘shaka sign’, zoals het gebaar oorspronkelijk heet, vindt zijn oorsprong in Hawaii. Volgens de lokale mythen stamt het signaal af van Hamana Kalili: een medewerker van een suikerboerderij. Bij een ongeluk verloor hij zijn drie middelste vingers, waarna hij overgeplaatst werd naar een beveiligingsfunctie. Omdat deze vriendelijke man nog steeds vrolijk zwaaide werd het in eerste instantie snel opgepikt door de lokale kinderen, waarna de rest van het land snel volgde. De oude Hawaïanen gebruiken het signaal om de Aloha Spirit te verspreiden, waarmee vriendschap, begrip en solidariteit wordt uitgedragen.
Toen Hawaii in de jaren 60 een uitstekende plek voor surfvakanties werd namen de toeristen het gebaar al snel over, met als resultaat dat surfers over de hele wereld de hang loose naar elkaar opstaken. Misschien ken je het gebaar nog ergens anders van: voetballer Ronaldinho uitte het gebaar namelijk na ieder gescoord doelpunt, wat als resultaat heeft dat je ook niet aan de Braziliaanse stranden aan dit signaal ontkomt.

Het woord Jambo is o.a. Swahili’ s voor Goedendag of goedenmiddag. Een beleefdheidsfrase, ongeveer: wees welkom

Het woord Jambo is ook Swahili’ s voor Goedendag of goedenmiddag. Een beleefdheidsfrase.
https://www.brunottibeachcamp.nl/nieuws/hang-loose-het-handgebaar-onder-de-surfers-maar-waar-komt-het-vandaan
Sinds kort is het gebaar ook te vinden op WhatsApp:

den is de betekenis van het symbooltje: Bel mij
In afwijking van hetgeen het gebaar in de surfwereld betekent (op Hawaii: Aloha), betekent het gebaar in de meeste Europese landen een verzoek om te bellen. In Zuid-Europa, zoals in Italië, is het een uitnodiging voor een borrel.
Toegevoegd op 22 november 2018 10:46: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De tekst is aan het eind een beetje krom en dubbel overgekomen. Ik laat het maar zo.
SimonV
5 jaar geleden
+ mooi uitgebreid antwoord.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt Simon, maar als je de naam en betekenis van dit handgebaar kent, is het opzoeken van een bron met een kant- en klare tekst een fluitje van een cent.