Hoe betalen toeristen parkeergeld?

Stel je bent in NL op vakantie. Je wil betaald parkeren in bv Amsterdam. Maar je hebt geen pinpas die het doet in de NL automaten. Hoe kun je dan parkeergeld betalen?
Zonder app ook.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
SentWierda
5 jaar geleden
Voor toeristen is het erg lastig of onmogelijk om gebruik te maken van de Nederlandse parkeervoorzieningen. De enige probleemloze manier is betalen met munt- en papiergeld - maar dat kan vaak alleen in (dure) parkeergarages; niet langs de straat.
Betalen met pinpas, met vermelding van kenteken, is in veel gevallen onmogelijk of zeer moeilijk. Met name Duitsers kunnen veelal niet op deze wijze parkeren omdat de pinpas voor hen vrij ongebruikelijk is. En als ze al een pinpas hebben dan is kentekenparkeren een lastige opgave vanwege het onthouden van het kenteken en de niet simpele instructie.
De radeloosheid bij potentiële kentekenparkeerders, ook Nederlanders, is groot. Hierdoor zijn er langs de straat meer lege parkeerplaatsen dan vroeger. Een trend is dat in in steeds meer middelgrote plaatsen gratis kan worden geparkeerd.
LeonardN
5 jaar geleden
Er wordt door de vraag en de reactie een beeld gecreëerd dat buitenlandse pinpassen niet zouden werken. Volgens mij klopt dat beeld niet. Normaliter kan er met Maestro en V PAY(Visa debit en credit) passen betaald worden. https://www.google.nl/search?biw=1920&bih=1089&tbm=isch&sa=1&ei=U0HHW-O1JqyclwTyuYL4Dw&q=betaalmiddelen+parkeerautomaat&oq=betaalmiddelen+parkeerautomaat&gs_l=img
Of nog mooier
http://www.studiokoning.nl/Parkeerautomaat_12022014_DSC0875.jpg
Alle mogelijkheden. Duitsers zijn in detailhandel idd minder gewend te betalen met pinpas. Maar volgens mij hebben de meesten gewoon een debetkaart.
De taal is in bijna alle gevallen aan te passen.
Makkelijk is het wellicht niet, maar er is weinig wat echt de zaak bemoeilijkt mijns inziens.
https://www.businessinsider.nl/duitsland-contant-geld-betalen-pinnen/
SentWierda
5 jaar geleden
Inmiddels rijden in veel steden scanauto's rond die registreren of 'het kenteken' heeft betaald. Juridisch is deze werkwijze aanvechtbaar: het gerechtshof Amsterdam heeft beslist dat het niet bepalend is of 'het kenteken' heeft betaald maar dat bepalend is of daadwerkelijk is betaald. Met andere woorden: een verkeerd kenteken of een fantasiekenteken invoeren is toegestaan mits kan worden aangetoond dat is betaald.
Bron: uitspraak gerechtshof Amsterdam 18-06-2015 (publicatie 10-09-2015) met verwijzing naar arrest Hoge Raad d.d. 08-01-1997, nr. 31.657, BNB 1997/68.
LeonardN
5 jaar geleden
Dat staat helemaal los van de vraag. Als de toerist niet kan betalen is dat wat anders dan dat deze het verkeerde kenteken aanmeldt en WEL betaalt.

Antwoorden (1)

Niet. Maar de Amsterdamse parkeerautomaten accepteren ook buitenlandse pinpassen en ook creditcards, dus er is in de meeste gevallen geen probleem.
Toeristen kunnen natuurlijk ook in een parkeergarage parkeren. Daar kun je meestal nog wel met contant geld betalen.
Toegevoegd op 17 oktober 2018 13:45: tekst
bamibal