Waarom is een nieuw rijbewijs veel duurder als het vermist of gestolen is geweest?

Bij de gemeente is de prijs voor een nieuw rijbewijs bij verlies of diefstal haast dubbel zo duur dan wanneer je hem gewoon verlengt. Waarom is dat? Zie foto.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Jij woont dus niet in Utrecht, daar worden geen extra kosten berekend... ;-)
Er worden echter in veel gemeenten nog wel extra kosten in rekening gebracht, omdat een ambtenaar een verificatieonderzoek moet doen. Dit duurt soms kort, of heel lang. Omdat het rijbewijs eigendom van de overheid is, moet de gemeente zien te achterhalen waar deze documenten gebleven zijn. Het is dus geen boete, maar doorberekening van kosten.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat iemand voorzichtiger met z'n rijbewijs omspringt als aan een nieuw rijbewijs hoge kosten verbonden zijn.
Tweederde van alle gemeenten blijkt inmiddels afgestapt van het in rekening brengen van de extra kosten bij een vermist of gestolen rijbewijs.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt, plus
Bij een vermist of gestolen rijbewijs zijn er meer administratieve kosten. En er zijn gemeenten die deze doorberekenen.

De gedupeerde moet bijv. een vermissingsverklaring ondertekenen bij de gemeente. Het oude rijbewijs wordt daarmee ongeldig verklaard en die verklaring kan niet meer worden teruggedraaid. Deze behandeling kost meer tijd en dus ook meer geld.
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt plus