Waarom is Oostenrijk niet lid van de NAVO?

Waarom is Oostenrijk niet lid van de NAVO / NATO / OTAN?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (1)

Oostenrijk is officieel neutraal (en dit staat ook in de grondwet) op grond van het 'Oostenrijkse Staatsverdrag' uit 1955 en kan op grond daarvan geen lid worden van militaire organisaties.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er staat ook dat ze niet politieke of economische relaties mag hebben met Duitsland. Maar ze zitten samen in de EU.
tinus1969
5 jaar geleden
@Vragersteller12, dat staat er niet. Er staat (vlgs de NL Wikipedia): 'economische en/of politieke vereniging met Duitsland'.
Zolang de EU geen federatie is, maar een samenwerkingsverband van soevereine staten, is er geen probleem.