Waarom ontmoeten Trump en Poetin elkaar in Helsinki en niet in Amerika of Rusland?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Castle
5 jaar geleden
Om niemand het voordeel te gunnen van 'thuis'. Op neutrale grond is het makkelijker praten dan 'in het huis' van een ander.
SimonV
5 jaar geleden
Zulke besprekingen vinden vaak plaats op neutrale grond. Zie hier waarom Helsinki werd gekozen:
http://time.com/5325354/trump-putin-summit-helsinki/
https://www.bustle.com/p/why-are-trump-putin-meeting-in-helsinki-the-city-has-history-with-both-russia-the-us-9614431
ItisILeClerc
5 jaar geleden
Omdat je zelf ook geen vreemden thuis uitnodigt.

Antwoorden (1)

De Finse hoofdstad heeft de reputatie van neutraal terrein. Zo speelt niemand een 'thuiswedstrijd'.
In 1975 tekenden Bush en Brezjnev er de beroemde Helsinki-akkoorden met principes over mensenrechten, de onschendbaarheid van grenzen en het zelfbeschikkingsrecht van staten, die het Moskou en het Westen nader tot elkaar moesten brengen.
Ook Bush en Gorbatsjov (in 1990) en Clinton en Jeltsin (in 1997) spraken elkaar in Helsinki.
Daarnaast is Finland neutraal gebied voor Trump en Poetin in die zin dat het geen lid is van de NAVO.
Er is ook een praktische reden: Trump zit al in Europa (Na de NAVO-top in Brussel bezoekt hij momenteel Groot-Brittannië). Dat maakt het logistiek gezien gemakkelijker voor Trump om Poetin op het continent te ontmoeten.
SimonV
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Dikke plus.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt! Plus