Hoe komt het dat veel dierenliefhebbers onderscheid maken tussen dierenwelzijn bij verschillende die?

Sorry vraag past niet in de balk, te weinig ruimte.
Hoe komt het dat veel dierenliefhebbers onderscheid maken tussen dierenwelzijn bij verschillende diersoorten?

Daarmee bedoel ik dat de gemiddelde dierenliefhebber zich bv wel druk maakt en het zielig vind als je een hond 24 uur in een bench of hok opsluit maar een vogel die zijn hele leven in een kooitje zit niet zielig vinden?
Als het over bv een hond, paard, Oostvaardersplassen gaat staat half Nederland op de achterste poten qua zieligheid maar veel (tropische) vogels die dus nooit ene keer in hun leven hun natuurlijke gedrag kunnentonen, VLIEGEN, daar maakt men zich niet druk om.
Hoe komt het dat de gemiddelde mens daar zo makkelijk onderscheid in maakt?
Kijk maar op Facebook en andere social media.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Zoals ik het zie. Wat het dichtstbij staat, heeft men meer belang bij.
(Mens)
Zelf
Gezin
Familie
Stam
Volk
Land (Dier)
Aapachtigen
Grotere zoogdieren
Zoogdier
Vogels/Vissen/...
Insecten/.. (Geen dieren)
Bacterieën En dan is er nog een grote factor die al die dingen om kan gooien: cultuur. De een eet konijn, de ander gaat ermee naar de dierendokter.
Insecten

Antwoorden (1)

Dat heeft voor een groot deel te maken met de "aaibaarheidsfactor".

"De aaibaarheidsfactor is een begrip bedacht door Rudy Kousbroek voor de mate waarin dieren affectie of genegenheid opwekken bij mensen. Hij heeft dit begrip uitgewerkt in een reeks essays, gebundeld tot een boekje met gelijknamige titel,(...)

Voor Kousbroek is de aaibaarheidsfactor het belangrijkste criterium voor zijn persoonlijke indeling van het dierenrijk. In zijn visie heeft de kat van alle dieren de hoogste aaibaarheidsfactor. Die van vissen is bijna nul, niet in de laatste plaats door het milieu waarin ze leven, wat het aaien letterlijk ingewikkeld maakt. Helemaal onder aan de schaal – met een negatieve factor – komen oesters, kwallen, piranha's en sidderalen.

Niet in Kousbroeks werk te vinden is de inmiddels in het dagelijks spraakgebruik ontstane uitbreiding van het begrip, waarbij de hoogte van de aaibaarheidsfactor indicatief is voor de mate waarin mensen bereid zouden zijn een dier te beschermen. (...) Zo vinden veel mensen dat een aap of konijn als proefdier niet kan, terwijl zij geen actie voeren tegen laboratoriumproeven met fruitvliegen.(...)
Toegevoegd op 12 mei 2018 10:28: bron
Computoon