Als je een beschikking hebt ontvangen maar ontbreken gegevens met welke beginsel is dit in strijd?

Het heeft iets te maken met de beginselen van behoorlijk bestuur. Maar welke precies? Ik kan nergens een antwoord vinden op mijn vraag
De volgende gegevens ontbreken:
De adresgegevens van de desbetreffende en het is niet ondertekend.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
erotisi
6 jaar geleden
mss zorgvuldigheidsbeginsel https://www.advocaten-amsterdam.nl/861/beginselen-behoorlijk-bestuur-advocaat
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@anoniem1996, gaat het om een strafbeschikking of heeft het beschikking te maken met de beschikking inzake het verzoek om een dwangakkoord. Maar ook dan is de naam en de geboortedatum voldoende. Zulk een beschikking bevat ook geen persoonlijke handtekening.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb verondersteld dat de vraag gaat over een beschikking als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht, temeer omdat de algemene beginselen van behoorlijk bestuur worden aangehaald. Als dit een foute veronderstelling is, verneem ik het.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Duidelijke site die @erotisi heeft bijgevoegd. Als bijvoorbeeld de motivering niet klopt zou er sprake kunnen zijn van een geschonden beginsel van behoorlijk bestuur. Het ontbreken van de gegevens die u noemt spelen geen rol.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad JoanDarc, het motiveringsbeginsel ziet op inhoudelijke motivering en niet op vormvereisten. Ter info voor de vraagsteller: ook indien niet aan een vormvereiste zou zijn voldaan, bijvoorbeeld het schriftelijkheidsvereiste, dan is een beroep op een algemeen beginsel van behoorlijk bestuur niet aan de orde. Men kan zich dan gewoon beroepen op strijdigheid met de awb.

Antwoorden (2)

Een besluit zonder vermelding van adresgegevens van de belanghebbende levert geen gebrekkig besluit op. Over de vraag of een handtekening vereist is, bestaat discussie. Het feit is in ieder geval dat de bestuursrechter een besluit zelden vernietigt vanwege het ontbreken van een handtekening, zolang uit de feitelijke gang van zaken blijkt dat het besluit door een daartoe bevoegd orgaan is genomen.

Algemene beginselen van behoorlijk bestuur zijn hier eigenlijk niet aan de orde. Bijvoorbeeld het zorgvuldigheidsbeginsel ziet op een deugdelijk vooronderzoek, niet op de formele vereisten aan een besluit. Als u al in bezwaar en/of beroep zou gaan, zou u zich moeten beroepen op het ontbreken van rechtskracht van de beschikking.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Dat klopt het gaat om een beschikking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Om specifieker te zijn een beschikking van de gemeente met een besluit over een uitkering. Ik had ook begrepen dat deze handeling strijdig is met de AWB maar er zou een specifieke beginsel voor zijn. Ik zacht ook te twijfelen aan motiveringsbeginsel
Een strafbeschikking vermeldt alleen de naam en de geboortedatum van degene waarvan de officier van justitie heeft vastgesteld dat deze zich heeft schuldig gemaakt aan een misdrijf of overtreding.
Tevens wordt vermeld door welk parket de beschikking is uitgevaardigd.
Een strafbeschikking wordt ook niet ondertekend met een persoonlijke handtekening.
Onder aan de strafbeschikking staat alleen
De officier van justitie.
U hebt de beschikking ontvangen, het bij het parket bekende adres is dus in orde.