Is dit een geval van aanranding?

Ik moest vandaag mijn bloed laten prikken voor een paar tests. Degene die mij uit de lobby van de praktijk naar binnen bracht was een mannelijke verpleegkundige. Ik voelde mij al niet op mijn gemak.

Eenmaal binnen was hij wel aardig, klonk zelfs gay met zijn aardige stem.

Ik had mijn blote arm op de hoek van het bureau liggen, om de bloedafname te faciliteren. Toen vertelde hij me dat hij liever zou willen dat ik met mijn arm ietwat van de tafel weg zou komen, hij wilde dat mijn arm zo ontspannen mogelijk zou zijn.

Toen zat hij tegenover mij in een stoel en liet hij mij mijn stoel bijdraaien totdat we bijna pal tegenover elkaar zaten op zeer korte afstand. En dan liet hij mij mijn arm op mijn knie zetten. Hij zei dat ik mijn onderarm moest strekken maar aangezien hij zo dichtbij zat was er nauwelijks ruimte en mijn hand schuurde langs zijn knie naar beneden, het raakte hem ongeveer 4 inch 'boven' zijn knie aan in zijn been. Met boven bedoel ik dus 4 inch in de richting van zijn kruis vanaf zijn knie gemeten. Hij leek hier plezierig van te worden en zei iets van 'precies zo, lekker.' Hij leek wel te weten dat dit fysieke contact plaats zou vinden op die manier en leek daarop uit te zijn.

Er was verder geen raar of ongewenst fysiek contact.

Ben ik misbruikt of aangerand in dat kantoortje?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Nee, dit is op geen enkele manier uit te leggen als aanranding of misbruik. Je arm op tafel leggen is vaak te hoog voor bloedafname. Je arm schuin naar beneden werkt beter. Voor veel bloedafnemers is het dan handig als je je vuist in of over de schoot van de afnemer legt. Fysiek contact is sowieso onvermijdbaar bij een bloedafname.

Als de afnemer het woord "lekker" heeft gebruikt kan dat woordgebruik mogelijk wel als ongewenst worden uitgelegd. Je kunt contact opnemen met een vertrouwenspersoon van het ziekenhuis of laboratorium om dit verder te bespreken. Ik was er niet bij en kan dus geen oordeel vellen, maar ik krijg wel de indruk dat je een verder normale situatie in een bijzonder daglicht plaatst.

Toegevoegd na 7 minuten:
In theorie zou het woord "lekker" in deze context juridisch gezien kunnen worden als seksuele intimidatie . Dat is op zichzelf niet strafbaar, dat is pas wanneer die gepaard gaat met ongewenste ontuchtige handeling. Wanneer de intimidatie alleen uit woorden bestaat, kan hiervoor dus geen strafrechtelijke vervolging plaatsvinden. Op basis van de beschrijving kom ik tot de conclusie dat hier sprake was van een normale procedure van bloedafname.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
een vraag die weer helemaal in de huidige puriteinse samenleving past.Vraag dan gewoon wat de man bedoeld met"lekker" en begin niet weer een onnodige discussie.just my 2 cents