Waarom is er bij de kersttoespraak van onze vorst(in) nooit een kerstboom te zien?

Er is momenteel 'ophef' over het ontbreken van een kerstboom bij de kersttoespraak van onze koning. Ik heb gekeken of er een kerstboom te zien was bij de kersttoespraken van toenmalig Koningin Beatrix, dat was niet het geval. Waarom is dat?

https://www.google.nl/search?q=kersttoespraak+koningin+beatrix&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj97Nr9zqfYAhXsZpoKHf81DYwQ_AUICigB&biw=1920&bih=949

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel dan een mooie opgetuigde kerstboom in dezelfde ruimte als waar de kersttoespraak wordt gehouden. Koningin Elisabeth en Koning Filip zitten/staan naast een mooie versierde boom. Kennelijk is op de achtergrond door de raam, in de tuin, wel boom te vinden bij kersttoespraken van Koningin Beatrix

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij veel kersttoespraken van koningin Beatrix was er vaak een Kerstboom te zien buiten achter het raam. In 2012 nog volop met lichtjes. Koning Willem-Alexander heeft anders besloten. Helemaal neutraal kan niet, het Kerstfeest is nu eenmaal een feest van viering en geloven.
LeonardN
6 jaar geleden
Als je een kerstboom plaatst zijn er mensen die daar moeite mee zouden kunnen hebben.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16719/de-kerstboom-uit-jeremia-10/
Als je het niet doet zijn er mensen die daar moeite mee hebben.
Computoon
6 jaar geleden
Zolang "mensen in het land" zich om dit soort dingen druk kunnen maken, zijn er geen echte problemen. Waar is overigens de kerststal in het koninklijke interieur? Dat men die heidense boom niet plaatst, vooruit, maar de oerkatholieke kerststal ;-) ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Computoon,
misschien is het zich druk maken om 'dit soort dingen' juist hèt teken van onverdraagzaamheid.

Antwoorden (4)

De kerstboom is een christelijk symbool en de koning is van/voor iedere M/Nedelander, ook de niet-christenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+de Kersttoespraak moet in ieder geval qua omlijsting zo veel mogelijk neutraal zijn. Maar of de kerstboom een christelijk symbool is, wordt betwijfeld.
http://www.vragenoverkerst.nl/kerstboom
https://www.allabouthistory.org/dutch/geschiedenis-van-de-kerstboom.htm
LeonardN
6 jaar geleden
-Nee
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstboom#Oorsprong_en_ouderdom_van_het_gebruik De christelijke kerken, en vooral de Rooms-Katholieke Kerk, hebben de kerstboom lange tijd geweerd. De kerstboom heeft met de inhoud van het christelijke kerstfeest niets te maken.
Omdat het plaatsen van een kerstboom van oorsprong een heidens gebruik is. Dat heeft juist niets met het christelijk geloof te maken. Dat er in veel kerken toch zo'n boom te vinden is komt door de lichtjes en de feestelijke uitstraling ervan. Bij de kersttoespraak gaat het om de woorden die worden gesproken, en niet om de entourage. Zo kan het hele Nederlandse volk worden bereikt, ook degenen voor wie Kerst geen religieuze betekenis heeft.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
C Ik denk dat je beter kunt zeggen:
ook degenen voor wie Kerst een religieuze betekenis heeft.
De kerstboom heeft niets met de geboorte van de Messias te maken.
Die is weldegelijk te zien
https://image.prntscr.com/image/mPns_16hTquCwC7pvZQqUg.png

De kerstboom is geen christelijk element.
De kersttoespraak is geen christelijk evenement.

Toegevoegd na 11 minuten:
"Kerstboom
WAT IS DE BETEKENIS & DEFINITIE
Een kerstboom is een spar of naaldboom die elk jaar rond kerstmis door mensen in huis wordt gehaald en versierd wordt met kerstballen en lampjes. De kerstboom is tegenwoordig uitgegroeid tot een wereldwijde traditie.

Oorspronkelijk is het gebruiken van een groenblijvende boom een heidens symbool. De boom staat symbool voor vruchtbaarheid en vernieuwing. In de zestiende eeuw werden naaldbomen pas echt als kerstversiering gebruikt, toen Luther verklaarde dat de kerstboom symbool stond voor de geboorte van Jezus Christus. Volgens de katholieke kerk staat de driehoekige vorm van de kerstboom symbool voor de heilige drie-eenheid: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Pas rond 1800 werden er kaarsjes in de boom geplaatst. Tegenwoordig worden de echte kaarsjes vaak vervangen door kunstlicht, vanwege het brandgevaar. Een kerstboom wordt verder versierd met kerstballen, slingers, strikken en figuurtjes. De top wordt versierd met een piek."

Zoals je ziet een boom met een hoop bagage, een ieder kan er wat tegen vinden of vinden dat het symbool staat voor iets.
Nu zijn er weer mensen die het tonen ervan ervaren als problematisch.

Toegevoegd na 12 minuten:
*Nu zijn er weer mensen die het niet tonen ervan ervaren als problematisch ervaren.

Toegevoegd na 35 minuten:
Ik zou zeggen dat de kerstboom staat voor het meest seculiere symbool van kerst. Het is eerder traditioneel dan kerkelijk in mijn ogen.
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
Wat je op die foto's ziet is een spar in de tuin van het paleis. Dat is geen opgesierde kerstboom!
LeonardN
6 jaar geleden
Dat is per definitie toch een kerstboom?!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die had ik niet gezien. Ik bedoel echter een mooie versierde kerstboom naast Koning. Bij de toespraken van Koningin Elisabeth en Koning Filip staan/zitten ze naast een mooie grote opgetuigde kerstboom. Ik heb mijn toelichting uitgebreid.
LeonardN
6 jaar geleden
Tja dat wordt dan speculatie. Of men zou dat dubbelop vinden
Geforceerd
Expres niet in beeld om zo gezever te voorkomen Ik denk ook niet dat de rijksvoorlichtingsdienst hier iets over zal zeggen, aangezien een argument daarvoor enkel weer voor ophef zou zorgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De driehoek heeft niets met de Heilige Drieëenheid te maken, eerder met de illuminatie en met het Alziend Oog wat bij de Vrijmetselarij wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In mijn huis geen kerstboom. Ik geloof toch dat het meer met heidense gebruiken te maken heeft. En daarbij geeft het alleen maar extra werk ook. Het wordt tijd dat we meer rust krijgen van de commercie.
De Kerstboom linkt aan de groene bomen, waar vroeger kinderoffers werden gebracht aan afgoden, daarom is het feitelijk een heidens gebruik. Dit is terug te vinden in het Oude Testament. Omdat velen dat niet weten, ziet men er geen kwaad in. Zelfs de R.K. Kerk lijkt dit aspect niet (meer) te zien. Vroeger waren Kerstbomen verboden, maar je ziet het nu wel al tientallen jaren lang naast de Kerststal opgetuigd staan in de kerk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
" vroeger waren kerstbomen verboden...." , heb je hier een bron van ?
Kun je het citaat van kinderoffers in het OT laten zien ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens de huidige katholieke visie kan het geen kwaad. Wel zijn er vele kwalijke zaken, vergrijpen aan jongens, aan het licht gekomen in de R.K. Kerk de afgelopen 10 jaar. En de groene boom, de Kerstboom is groen. Zeker in het Oude Testament had dat dus een link met verering van afgoden, bijvoorbeeld de afgod of afgodin Astarte. Er vonden ook kinderoffers plaats Er zullen meer teksten te vinden zijn hierover in de Bijbel. Misschien is onderstaande niet afdoende of duidelijk genoeg voor u.. Maar het hele hoofdstuk van 2 Koningen 17:1-41 lezen doet het wellicht beter begrijpen en er komen meerdere kinderoffers (v.a. vers 31) aan de orde. Men ziet dat het Israëlische volk zich steeds afkeert van God en dan ging het slechter in het land, zodra ze zich weer tot God keerden, zegende God hen en ging het weer goed met het land. Dit is een patroon dat je steeds terugvindt in het Boek 2 Koningen. 2 Kon.17:10-11
10. 'Op elke hoge heuvel en onder elke groene boom [!] hadden zij heilige stenen en heilige palen opgericht.11. Zij hadden op al die hoogten wierook gebrand, zoals de volken die Jahwe voor hen verbannen had, en hadden met hun kwade praktijken Jahwe 's toorn opgewekt.' 2 Kon.17: 'Ze lieten hun zonen en dochters door het vuur gaan, gaven zich af met waarzeggerij en wichelarij en lieten zich gebruiken om te doen wat Jahwe mishaagt. Zo griefden zij Hem.' Bron Bijbel: Willibrordvertaling - KBS/1978 Sommigen Bijbel uitleggers zien de Kerstboom als de groene boom in het Oude Testament. Daar er vele abortussen (kinderoffers) plaats vinden in ons land en dit al tientallen jaren lang. Hoe dan ook; echt ondenkbaar is het niet dat dergelijke praktijken in ons eigen land de toorn van God opwekt. Vele mensen vrezen voor rampen, terwijl andere het weglachen en denken dat zij onaantastbaar zijn. Men kan zich ook de vraag stellen, als herbezinning, wanneer precies is het gebruik van de Kerstbomen in zwang gekomen in ons land en of christenen, zowel katholieken als protestanten er achter kunnen blijven staan, gezien wat er allemaal aan kwaads gebeurd alleen al in eigen land?
Erna55
6 jaar geleden
" daar vele abortussen ( kinderoffers ) plaats vinden.... "
Nee. Een abortus is geen offer aan een van de goden .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een offer aan de god van het eigen willen.