Hoe kom ik van die zwarte lijst af?

Vorige bewoners van mijn huis hebben gezorgd dat mijn adres op de zwarte lijst (waar alle bedrijven kunnen checken of iemand een 'slecht betaal'- verleden heeft) is komen te staan. Ik heb nog nooit van mijn leven verzaakt te betalen of te laat betaald. Hoe kom ik van die lijst af?

6 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hadden de vorige bewoners een bedrijf?
noki
6 jaar geleden
Nee, geen bedrijf. Gewoon rekeningen niet betaald totdat er aanmaningen kwamen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Weet je zeker dat het aan de vorige bewoners ligt? Het kan ook door de postcode check komen.
Dat houdt in dat er in een bepaalde postcode een percentage wanbetalers woont, heeft dus niet letterlijk met je eigen huisadres te maken, maar met de wijk.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/hoe-kom-ik-zomaar-op-de-zwarte-lijst-bkr
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Ik ken zo'n zwarte lijst niet. Welke instanties zijn daar bij betrokken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
O.a. Telecombedrijven: telefoonabonnementen die geweigerd worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Telecomproviders melden abonnementhouders die niet of te laat betalen bij Preventel. De verwijzing naar een uitspraak in de laatste alinea is misleidend. De uitspraak betreft ‘een geval als het onderhavige’, dus niet voor andere.
https://www.legaltree.nl/blog/2013/08/21/registratie-bij-zwarte-lijst-telecomproviders-niet-altijd-juist/ De BKR is een registratie voor de bescherming van kredietverleners
Stichting Cis is een registratie ter bescherming van verzekeraars
https://www.stichtingcis.nl/
Centraal Insolventieregister voor als je helemaal nergens onder valt kun je hier nog op terecht komen. Voor het afsluiten van verzekeringen wordt ook de postcodecheck gehanteerd. Voor bewoners van Boerenstronkeradeel is de premie dikwijls lager dan wanneer je in de grote stad woont. Dat een eerdere bewoner ervoor zorgt dat de huidige bewoner ergens op een zwarte lijst terecht komt, welke zwarte lijst wordt niet vermeld in de vraag, is niet de norm.

Antwoorden (2)

Verhuizen!
Dat is de makkelijkste en snelste manier, lijkt me.
Die grote bedrijven zijn star. Eenmaal op zo'n lijst kost het veel moeite om er af te komen, want hoe kan je bewijzen dat het niet jou betreft als het om je adres gaat.
Toch lijkt me aanhouden en blijven reageren dé methode om jouw naam als wel betrouwbaar te laten aanvaarden.
Succes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Min voor dat "verhuizen" ! Dat is geen serieuze optie. VS is er pas net komen wonen. Maar dan weer een plus voor de suggestie te (blijven) schrijven. Dat is de enige oplossing. -1 + 1 = 0
Ik laat het maar neutraal :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nergens, Ozewiezewoze etc., staat dat VS nog maar net verhuisd is. "Vorige bewoners van mijn huis hebben gezorgd dat mijn adres op de zwarte lijst (waar alle bedrijven kunnen checken of iemand een ‘slecht betaal’- verleden heeft) is komen te staan." VS is er achter gekomen dat er iets aan de hand is. VS vertelt niet hoe. Misschien doordat VS een abonnement aanvroeg en steeds geweigerd werd? dat kan, en dan doorvragend word je uiteindelijk wijzer. Als je echter al jarenlang hier woont en altijd prepaid belde, heb je niet eerder dit probleem gehad. Gaat het niet op, pas hier komen wonen. Maar ik geef toe, 'verhuizen' was eerst bedoeld als grapje, maar is zeker een serieuze optie, als je nagaat dat je ongewild in een verkeerde buurt/wijk terecht bent gekomen, wil je wel heel graag weg. Of het kan is een tweede, maar het blijft een optie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als die narigheid aan de buurt ligt zou ik zeker proberen om te verhuizen en ver uit de buurt van de vorige bewoners.
Bedrijven en ondernemers (en geen enkele instantie) kunnen niet zomaar iemand op een zwarte lijst plaatsen. Ondernemers zijn verplicht om degenen die zij op een zwarte lijst zetten hierover te informeren. Conform de Wet bescherming persoonsgegevens heeft men het recht om te weten welke gegevens er zijn genoteerd. De klant heeft ook het recht te vragen de gegevens te wijzigen.
Degenen die een zwarte lijst aanleggen moet zich houden een de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De zwarte lijst moet aangemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Na goedkeuring wordt deze in een openbaar register voor goedgekeurde lijsten geplaatst. Als de ondernemer de zwarte lijst wil delen met andere ondernemers moet hij eerst bij de Autoriteit Persoonsgegevens een voorafgaand onderzoek aanvragen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Neem contact op met de autoriteit persoonsgegevens (de oude naam is CBP – College Bescherming Persoonsgegevens). Zij kunnen niet altijd privézaken onderzoeken maar zij kunnen u zeker verder helpen wat u te doen staat.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/

Toegevoegd na 33 minuten:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/downloads/av/av04.pdf