Waarom werden alle in 1959 geboren mannen vrijgesteld van het vervullen van hun dienstplicht ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Op het moment dat deze lichting opgeroepen zou worden is de dienstplichtleeftijd met een jaar verlaagd en is na 1958 dus meteen lichting 1960 opgeroepen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
waarom?
ronron1212
6 jaar geleden
Anders hadden ze twee jaren moeten op roepen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wel een dag naar de Indelingsraad of konden ze daar ook niet het dubbele aantal verwerken ?
ronron1212
6 jaar geleden
Lichting 1959 is niet opgeroepen en heeft ook geen dienstplichtbrieven ontvangen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212, super dank voor dit antwoord. ik ben zelf van '59 en dus niet opgeroepen en heb tot op heden nooit een reden daarvoor gezien (heb destijds overigens inderdaad ook geen enkele officiële mededeling gehad dat ik niet opgeroepen zou worden)
ronron1212
6 jaar geleden
@JanJ2002 als ze je nodig hebben weten ze je wel te vinden anders om even iemand inlichten over wat en waarom is en blijft moeilijk.

Antwoorden (1)

Op het moment dat deze lichting opgeroepen zou worden is de dienstplichtleeftijd met een jaar verlaagd en is na 1958 dus meteen lichting 1960 opgeroepen.
ronron1212
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja , dat begrijp ik wel, maar waarom werd de leeftijd verlaagd ?
ronron1212
6 jaar geleden
Omdat de regering dat toen heeft bepaald.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat begrijp ik wel. Weet je ook waarom de regering dat heeft bepaald. Dat wordt toch met een reden bepaald ?
jc54
6 jaar geleden
De reden om de dienstplichtleeftijd te verlagen, was om de dienstplicht beter te laten aansluiten op verschillende studies. Voordien waren veel jongens klaar met hun studie/opleiding en moesten een jaar wachten voordat ze opgeroepen werden om de dienstplicht te vervullen. Werkgevers waren niet blij met nieuwe werknemers die na een jaar het bedrijf weer moesten verlaten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit wilde ik graag weten. Bedankt voor het antwoord.