Ben je een millennial als je uit 2001 komt?

Op de ene website staat dat je wel een millennial bent, maar op de andere website weer niet. Dus vandaar mijn vraag.

https://www.youngcapital.nl/weblog/735-wie-zijn-de-millennials-jouw-belangrijkste-vragen-over-deze-generatie-beantwoord

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/06/29/de-vier-grootste-mythes-over-millennials-2843767-a1504032

https://www.emerce.nl/achtergrond/millennials-wie-hoe-ons-bereikt

http://customerfirst.nl/nieuws/2017/01/hoe-je-millennials-bereikt/index.xml

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Amadea
6 jaar geleden
Dat mensen graag overal een etiket op plakken zegt verder niets over wat voor persoon jij bent. Wat dat betreft maakt het niets uit in welk jaar je werd geboren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uit tech opzicht: Als je nu 15 bent, ben je in mijn ogen vooral een generatie Z (digital native). Hoewel ik met mijn 37 ook alles vanaf mijn 7de mee heb gekregen qua computers, was er pas internet (op commerciële basis) toen ik 16-18 werd (je ging naar vriendjes of de bibliotheek als je geen internet had). Mobiele telefoons waren toen ook nog zeker geen must.(smartphones bestonden niet echt). Toen ik mijn eerste PC kocht op 19 moest ik mijn vader ervan overtuigen dat ik internet wilde (dat was voor google en youtube en piratebay). Als een millennial (gen Y) al in 1980 geboren werd heeft die in dat opzicht een hele andere kijk op de wereld dan jij. Want voor mensen uit 1980 gold hetzelfde. Zij maakte elke stap mee van huishoudens die wel of geen PC hadden, naar internet en mobiels, naar smartphones en internet voor de massa, van oude media naar nieuwe. Van fysieke media naar download naar streams. De kans dat jij straks een huistelefoon, fysieke mediaspeler (cd speler) of desktop in jouw huis hebt staan als jij straks volwassen bent is klein. Als ik dan weer naar mijn ouders en grootouders kijk dan is het verschil enorm. Natuurlijk is het een veralgemenisering, maar zeggen dat het geen invloed heeft op de persoon is curieus. Het zou net zoiets zijn als zeggen dat de cultuur waarin je geboren geen invloed heeft op je persoonlijkheid.

Het beste antwoord

Logisch dat je geen antwoord kunt vinden, want een exact antwoord is niet te geven.
Er zijn geen precieze data wanneer de millennials beginnen of eindigen. Demografen en onderzoekers gebruiken doorgaans de vroege jaren tachtig aan het begin van de geboortejaren en het midden van de jaren negentig tot vroeg in de jaren 2000 als vervallende geboortejaren.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+De grens tussen gen Y en gen Z is soms wat arbitrair en idd onderwerp van discussie, of afhankelijk welke indeling je aanhoudt.