De ANWB en Rijkswaterstaat spreken van een ‘afrit’ als men spreekt over de baan waarmee men de snelweg kan verlaten, maar hoe heet dat omgekeerd?

De ANWB en Rijkswaterstaat spreken van een 'afrit' als men spreekt over de baan waarmee men de snelweg kan verlaten, maar hoe heet dat omgekeerd? Op gele werkzaamheidsborden zie ik regelmatig 'toerit', zelf dacht ik aan 'oprit' en dit zie ik regelmatig ook.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
Amadea
6 jaar geleden
Bij oprit denk ik in eerste instantie aan een privépad naar eigen carpoort of garage.
Poet
6 jaar geleden
Toerit is juist. Het stuk waar op de weg komend verkeer daadwerkelijk mag invoegen noem je de "invoeger"
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oprit. (Niet enkel gebruikt door het volk). https://nl.wikipedia.org/wiki/Autosnelweg#Oprit_en_afrit
"Oprit en afrit Met een oprit of invoeging is het mogelijk om op de snelweg te komen en met een afrit of uitvoeging is het mogelijk een autosnelweg weer te verlaten. Het geheel van opritten en afritten wordt aansluiting genoemd. In Nederland liggen er aansluitingen om de 4 à 5 kilometer. Als de invoegstrook van de oprit wordt doorgetrokken naar de uitvoegstrook van de volgende afrit dan noemt men dat een weefstrook of weefvak. Bij een klaverblad is er altijd sprake van een weefvak. Deze liggen meestal in een rangeerbaan. Knooppunten worden in België meestal verkeerswisselaars genoemd." https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/nieuws/nieuwsarchief/p2017/05/a58-werkzaamheden-tussen-oprit-21-rucphen-en-afrit-20-st-willebrord-richting-Breda-22-23-mei.aspx "Rijkswaterstaat voert onderhoudswerkzaamheden uit aan de A58 vanaf oprit (21) Rucphen tot afrit (20) St. Willebrord richting Breda. Hierdoor is van maandag 22 mei 21.00 uur tot dinsdag 23 mei 05.00 uur de A58 vanaf oprit (21) Rucphen tot en met afrit (20) St. Willebrord in de richting van Breda afgesloten voor al het verkeer. Weggebruikers dienen door omleidingen rekening te houden met extra reistijd die kan oplopen tot 30 minuten."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Men spreekt vaak van een afslag en dan het nr of de naam van de plaats Toe rit meer voor een rustplaats of benzine station . Opgang , toegang , oprit en ja afrit. Kan allemaal . Maar vaak wel met nr of aanduiding . Hij nam de opgang bij .... naar de A ... verzin maar wat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Opgang en toegang is mij in deze context onbekend, Google ook:
https://www.google.nl/search?q=opgang+a4&num=20&ei=G5hsWcGoE6OE6ASF9YOgCg&start=20&sa=N&biw=1536&bih=875
https://www.google.nl/search?num=20&q=toegang+a2&oq=toegang+a2&gs_l=serp.3...23543.23870.0.23981.2.2.0.0.0.0.95.185.2.2.0....0...1.1.64.serp..0.1.90...0.I4I-D0vxx5c

Antwoorden (1)

Wat "de volksmond" een "oprit" noemt en de verkeerskunde ook is "een deel van een kavel van een woning, dat gebruikt wordt of bestemd is voor het parkeren of stallen van een voertuig of het bereiken van een garage."

Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens spreekt dan van "inrit" en "uitrit".

De weg die je in je vraag bedoelt, wordt in de verkeerskunde als "toerit" aangeduid. Dit stuk weg wordt in de volksmond ook oprit genoemd. Die loopt over in de invoegstrook.
Computoon
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Leuk om te weten. Plus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Bijzonder, klinkt eigenlijk Vlaams.