Waarom staat de winst op de balans rechts en op de winst&verlies-rekening links?

Bij de winst&verlies-rekening zetten we de winst aan de debet kant, waarom zetten we dan de winst op de balans aan de kosten kant?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.2K
ronron1212
7 jaar geleden
bij boekhoeden is alles in evenwicht debet en credit als er minder kosten zijn dan opbrengsten staat de winst dus debet.

Antwoorden (1)

Kort antwoord: de balans moet in evenwicht zijn.

Langer antwoord: op de balans staat de winst niet aan de kostenkant. Ten eerste staat de winst niet op de balans en ten tweede kent de balans geen kostenkant. Er is een debetzijde en een creditzijde. Aan de debetzijde staan de bezittingen (gebouwen, voorraden, debiteuren, bank etc.) en aan de creditzijde de schulden (vreemd vermogen). Het verschil tussen die twee zijden is dan gelijk aan het eigen vermogen. Om de balans in evenwicht te brengen wordt het eigen vermogen vervolgens aan de creditzijde geplaatst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Op de winst en verlies rekening staat de winst aan de debet zijden. @NickBoven. Op de balans wordt de onverdeelde wist eerst weergegeven en na besluit van directie of bestuur toegevoegd aan de te bepalen posten mogelijk eigenvermoegen.
ronron1212
7 jaar geleden
@NickBoven zo een Wiki pagina geeft alleen de basis functie aan van de balans de boekhoudkundige vraag is iets anders. Hij gaat over de winst en verliesrekening en de balans. Winst mag niet zomaar in het eigen vermogen worden geboekt.