Is er in Nederland een orgaan dat onderzoek doet naar en publiceert over fouten van journalisten?

We horen wel vaak (van journalisten) over fouten van andere beroepsgroepen, maar publicaties over uitglijders van journalisten zijn nergens te vinden. zelfs excessen zoals de afgelopen week met de nasleep van de vliegtuigramp in Libie is alleen aanleiding tot een discussie. een kritische journalistieke noot is niet te vinden. ik heb alleen een artikel gelezen waarin de vraag wordt gesteld of het allemaal wel kan maar waarin tegelijkertijd ook nadrukkelijk wordt verwezen naar de persvrijheid.

Toegevoegd na 1 dag:
de raad voor de journalistiek kende ik wel, maar dat bedoelde ik niet. journalisten schrijven wel uitgebreid over de fouten van andere(N) beroepsgroepen, maar bijna nooit over de fouten van hun eigen beroepsgroep. wat ik wil weten zijn er ook journalisten, die net zo kritisch zijn over hun eigen functioneren als over het functioneren van politici, brandweerlieden, politie enz enz enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, de 'De Raad voor de Journalistiek'. Een onafhankelijk orgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, zo'n instantie bestaat er inderdaad. Ze behandelen klachten m.b.t. daden en handelwijzen van journalisten.

Het is de Raad voor de journalistiek. Hun na.w. gegevens zijn:

Postadres: Postbus 12040, 1100 AA Amsterdam-Zuidoost
Bezoekadres: Hogehilweg 6, 1101 CC Amsterdam-Zuidoost
T: 020 – 31 23 930
F: 020 – 31 23 934
E: raad@rvdj.nl
W: www.rvdj.nl

Als je schade hebt ondervonden door de handelwijze van een journalist kun je je nederhand eventueel ook nog tot de civiele rechter wenden om via een geding je schadevergoeding te bemachtigen.

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het niet maar in ieder geval geen blinde darm want die ziet geen fouten.