Waarom wordt in nieuwsberichten de ene keer gesproken over een jongen en de andere keer over een man terwijl zij dezelfde leeftijd hebben?

Als het bijvoorbeeld over iemand van bv 20 jaar gaat spreken ze de ene keer over de 20 jarige man en de andere keer over de 20 jarige jongen. Met 20 ben je toch gewoon een man en geen jongen meer volgens de wet. waarom noemen ze iemand van 18 tot begin 20 de ene keer een man en de andere keer een jongen? Hetzelfde geldt natuurlijk voor meisje of vrouw.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (2)

Misschien is het meer de vraag wie interviewt. Als je iemand neemt van 25/30 jaar als interviewer, zal het een man zijn in diens idee. Voor een ouder iemand zal het een eerder een jongen zijn. Beter kunnen we waarschijnlijk spreken over een jonge man, want dat is iemand van die leeftijd wel. Jong en een man.

Je kunt dan denk ik niet één term nemen, want het is maar de vraag wie de interviewer is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Dacht ik ook. Plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
De ene keer iemand jongen noemen en een andere keer man is vaak een manier en vorm van suggestieve berichtgeving. Je laat de lezer bij voorbaat iets denken, je manipuleert het vormen van een mening. De lezer vindt zonder na te denken (hoopt de verslaggever) de daad zeer schokkend, erg, gewoon erg of niet zoooo erg.
Zelfs in het kopje en in de tekst worden er varianten gebruikt.
Meisjes betrapt op winkeldiefstal, de jonge dames hadden make-up in hun tassen. De vrouwen verlieten de zaak zonder te betalen. En dat alles in één artikel.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het gebruik van verschillende omschrijvingen van de dader hangt ook vaak samen met de daad die gepleegd is. Gaat het om vechtpartijen dan zullen de daders eerder 20-jarige mannen genoemd worden. Gaat het om moord dan gebruikt men al te graag de omschrijving jongens, liefst nog met weglating van de leeftijden. Dat is sensationeler.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helemaal waar, suggestieve berichtgeving. Heb ik niet aan gedacht. +
HeerVoldemort
7 jaar geleden
+ inderdaad sensatie sensatie en nog eens sensatie.
Om nog maar niet te spreken van "angst en paniek zaaien" in bepaalde andere artikelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat een goed antwoord! En erg logisch ook wel. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is zelfs een methode die door menige officier van justitie gebruikt wordt als hij de rechter in een strafzaak betrekt.
Men moet ergens de winstkansen mee vergroten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eigenlijk niet eerlijk lijkt mij. Beter noemen ze een ieder van 18 en ouder man of vrouw ipv jongen of meisje.