Waar kan ik vinden hoe een overlevende van de WOII haar verhaal kan delen middels een interview met een instantie?

Ik heb eens begrepen dat er instanties zijn waarbij iemand zich aan kan melden wanneer hij/zij veel heeft meegemaakt in de Tweede Wereldoorlog en hier nog veel bijzonders over kan vertellen. Kan iemand bevestigen of dit klopt en zo ja, met welke instanties ik contact op zou kunnen nemen? Ik ben hier naar op zoek maar ik kom hier eigenlijk niet verder mee.. het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie heb in al gemaild en zij kunnen mij niet verder helpen. Iemand enig idee hoe ik nu verder moet? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Er is een samenwerkingsorganisatie van verschillende instituten en stichtingen die Platform WOII heet. Platform WOII wil middels de website tweedewereldoorlog.nl de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog levend houden voor toekomstige generaties.

Platform WOII is een netwerkorganisatie waarin het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies, Netwerk Oorlogsbronnen, de Stichting Musea en Herinneringscentra 40-45, de Oorlogsgravenstichting, de Stichting Liberation Route Europe en het Nationaal Comité 4 en 5 mei samenwerken.

Via het contactformulier http://www.tweedewereldoorlog.nl/contact/ kan je je vraag stellen aan de mensen achter de website.

Hoewel het NIOD dus ook een van de deelnemende organisaties is, lijkt Platform WOII mij toch een geschikte organisatie voor de beantwoording van je vraag.
Antoni
7 jaar geleden
Het is in mijn ogen merkwaardig en teleurstellend dat het NIOD u met deze vraag niet op het juiste spoor heeft kunnen zetten.
Ik interpreteer een vraag met woorden als “veel heeft meegemaakt in de Tweede Wereldoorlog en hier nog veel bijzonders over kan vertellen” namelijk als een hulpvraag van of namens iemand die zijn/haar ervaringen wil delen (zijn of haar hart wil uitstorten) en daarvoor op zoek is naar een luisterend oor.

Indien dát de correcte interpretatie is, dán denk ik onmiddellijk aan de Stichting Centrum ’45 in Oegstgeest. Die is destijds namelijk (voorzover mij bekend) opgericht met als oorspronkelijke doelgroep “getroffenen van de Tweede Wereldoorlog”. Later zijn daar andere doelgroepen aan toegevoegd.

Wikipedia omschrijft die stichting als volgt:
De Nederlandse Stichting Centrum '45, gevestigd te Oegstgeest, noemt zichzelf "het landelijk instituut voor specialistische diagnostiek en behandeling van psychotraumaklachten ten gevolge van vervolging, oorlog en geweld." De clientèle bestaat onder meer uit _getroffenen van de Tweede Wereldoorlog_, veteranen, vluchtelingen, asielzoekers en mensen die tijdens de uitoefening van hun beroep getraumatiseerd zijn geraakt.
Website van de stichting (waar zij zichzelf en hun doelstellingen verder omschrijven): https://www.centrum45.nl/

Let wel: deze stichting moet niet worden verward met de Stichting 1940-1945, die onder meer betrokken is bij (het aanvragen van) uitkeringen aan getroffenen van de Tweede Wereldoorlog.
En óók niet met de Stichting Musea en Herinneringscentra 40-45.