Hoe kan ik mijn dochter verbieden om veel uit te gaan?

Mijn dochter is 13 jaar oud en wil elke dag na schooltijd uitgaan met haar vriendinnen. Met feestdagen en zo wilt ze ook in de avond. Ik ben bezorgd om haar en wil dat ze meer aandacht geeft aan haar huiswerk. Hoe kan het op een goede manier aan haar uitleggen en dat ze dat begrijpt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je wil teveel vriendinnen zijn met je dochter denk ik. Maar als jij wil dat ze dit anders doet, moet je dat niet op een vriendschappelijke manier brengen, jij bent haar moeder, jij bepaald de regels in huis, dus vertel haar, terwijl je haar strak aankijkt, op een toon die duidelijk maakt dat je dit meent, dat het afgelopen is met iedere dag het op stap gaan na schooltijd en dat je wil dat dat en de avondjes uit, in overleg gaan met jou.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik persoonlijk vind dat een kind van 13 helemaal niet "uit" hoort te gaan nog. Een keertje overdag of in de vroege avond winkelen of naar de bios oid is natuurlijk een ander verhaal. Heel ouderwets misschien van mij hoor maar mijn ouders hadden mij op die leeftijd verteld (dus niet overlegd) dat tot mijn 16e jaar het gewoon uit den boze is. En daar stonden consequenties tegen over als ik door bleef zeuren. Niet naar paardrijden of vriendinnen mogen of huisarrest. En zij dreigden niet eerst 10x zoals vele ouders doen. Gewoon meteen hop een consequentie er aan vast leggen. Poot stijf houden. Bv mobiele telefoon blokkeren, zakgeld inhouden, paar maanden geen nieuwe kleren of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En zoals crea al zegt: je moet niet teveel vriendinnen zijn met je dochter maar de oovoeder en chef de equipe zeg maar. Jouw huis, jouw regels.

Antwoorden (1)

Nou, precies zoals je schrijft. Dat teveel uitgaan niet goed is voor school en dat je probeert haar zoveel mogelijk tegemoet te komen maar dat JIJ verantwoordelijk voor haar bent en daarom grenzen en regels moet stellen.

Persoonlijk vind ik 13 jaar veel te jong voor regelmatig uitgaan dus als je komt tot een afspraak dat ze in elk geval regelmatig (ik denk dan zo 1x per week en dan in het weekend) is ze bij jou al veel beter af dan ze bij mij zou zijn.

Wat je ook nog kunt doen is aanbieden met de andere ouders te overleggen met als doel dat jullie vergelijkbare (let wel, niet perse precies hetzelfde) regels stellen. De kans dat die andere ouders alles best vinden is echt nihil geloof me.

Toegevoegd na 11 minuten:
sorry er viel een stukje van een zin weg: ik bedoelde, als ze regelmatig uit kan gaan, bijv 1x per week (dus niet op aanvraag maar een soort afspraak dat het wel 1 x (of wat je zelf bedenkt) mag)
7 jaar geleden
Summo
7 jaar geleden
Nou ben ik heel benieuwd wie het hier zo niet mee eens is en waarom dan.
Erna55
7 jaar geleden
Ik begrijp de min niet: plus
HeerVoldemort
7 jaar geleden
;-) dat was de dochter lol.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hahaha HeerVoldemort!