hoe kom je snel aan een verblijfplaats?

Een vriend van mij zit op dit moment in de gevangenis. Als hij niet binnen 2 weken kan aantonen dat hij een verblijfplaats heeft word zijn verblijf in de gevangenis met 90 dagen verlengd. Hoe komt hij snel aan een verblijfplaats? Bij mij kan niet en wil ik ook niet, ik wil deze ellende niet op mijn naam hebben.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
"ik wil deze ellende niet op mijn naam hebben."
De maatschappij ook niet.
Laat maar mooi 90 dagen lager zitten...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als hij in de gevangenis blijft, is zijn verblijfplaats ook verzekerd... zit hij voor de wintermaanden gebakken. :-) Maar serieus, kan het niet hebben van een verblijfplaats werkelijk reden zijn om iemand 90 dagen langer vast te houden?
Is die vriend trouwens veroordeeld, of betreft dit een voorlopige hechtenis? Die duurt namelijk ook (max.) 90 dagen, maar dat is niet afhankelijk van het hebben van een verblijfplaats.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik vind het maar een raar verhaal. Je kan iemand toch niet opsluiten omdat hij zvwv is. Weet je zeker dat die vriend wel eerlijk tegen jou is?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helaas, de inhoud van de vraag klopt niet.
https://www.dji.nl/Onderwerpen/Volwassenen-in-detentie/Re-integratie-en-nazorg/Documenten/

Antwoorden (4)

De snelste manier is door in te trekken bij familie, vrienden of kennissen.

Als dit niet lukt, zou hij een recreatiepark kunnen proberen, maar de vraag is of dit is toegestaan in zijn geval omdat je je daar meestal niet kunt inschrijven. Een kamer of woning vinden duurt over het algemeen (veel) langer, maar dat zou een volgende stap kunnen zijn. Daklozenopvang e.d. is meestal ook maar voor een x-aantal nachten per maand, maar hij kan natuurlijk altijd informeren bij het leger des heils of de gemeente.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een ...vriend van mij...

Een vriend laat je toch niet stikken? en als het niet bij jou kan, zoek je verder, ja en dat doe je dus.

Is er een kwestie van geen geld?
Voor weinig zou je iemand blij kunnen maken met logeren en een bijdrage leveren aan de kosten van onderhoud. de koelkast vullen bedoel ik daarmee. Want onderhuur mag natuurlijk niet.
Er zijn vast wel mensen die een kamer(tje) over hebben en dan voor een maand of 3 daarmee iemand aan logies/vast adres willen helpen.

Ken je niemand? vraag rond in je eigen netwerk, er is vast iemand die je via via kent, die hier voor open staat.
Kan eventueel ook iemand zoeken/vragen via een kerk, daar zijn vaak nog echt behulpzame mensen te vinden.

Goed dat je deze vriend toch helpt, succes ermee!

Toegevoegd na 2 minuten:
In grote steden is ook daklozen opvang. In Rotterdam is er ook de Paulus kerk , gesloopt maar elders (ertegenover?) voortgezet met vroeger? Ds Visser als voorbeeld. Oh en natuurlijk familie van je vriend, vergeet ik helemaal!
Nou , toch vele mogelijkheden, dat moet lukken!

Toegevoegd na 14 uur:
Ik hoorde nog van panden , leegstaande panden, waar je gratis kon wonen als 'bewaker' maar wel op zeer korte termijn weer verzocht kon worden om te verhuizen/vertrekken. GRATIS huren is natuurlijk wel een heel groot voordeel, bovendien ideaal voor iemand die waarschijnlijk minimaal eigen meubilair/spullen heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Nou...ik heb ooit een vriend gehad die ook heeft gezeten. Aardige gozer en nooit onaangenaam tegen mij. Maar toch wil ik hem niet in huis hebben. Drugs verslaafd. En een verslaafde aardig of niet IS gewoon niet te vertrouwen. Ik zou met zo'n persoon mee willen denken maar uitgesloten dat ik hem in huis neem.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Begrijp 't.
Maarrr hier is niet sprake , althans niet vermeld , van een verslaafde. Ben het daar overigens wel mee eens, ook dat je een vriend WEL wilt helpen en NEVER in huis wilt nemen. Denk dan echter dat het niet mijn vriend zou zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is ook geen sprake van verslaving, maar zijn andere redenen om hem niet zelf in huis te willen. Familie word hem niet en vrienden ook lastig want telefoon is in beslag genomen dus daar gaat tijd overheen om daar een nummer uit te halen van iemand die hem eventueel zou kunnen helpen. Geld is overigens geen probleem dat is er wel.
Er zijn diverse instellingen waar mensen Na vertrek uit de gevangenis terecht kunnen.
In de bijgevoegde link kun je daar per regio de mogelijkheden zien.

--- Als u (binnenkort) vertrekt uit een (zorg)instelling of vrijkomt uit detentie zal de maatschappelijk werker in de instelling waarvandaan u vertrekt u helpen. Als u toch problemen hebt op het gebied van wonen kunt u andere hulp zoeken. Op de kaart hieronder kunt u aangeven in welke gemeente u hulp wilt vinden. U zoekt door de cijfers van de postcode of de volledige plaatsnaam in te vullen en dakloos aan te vinken.
------
uit : http://www.opvangatlas.nl/vertrek-uit-instelling-of-gevangenis

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook het Leger des Heils heeft opvang voor exgedetineerden.
--------Het Leger des Heils heeft het helpen van ex-gedetineerden bij hun terugkeer in de maatschappij altijd (sinds 1878) als een belangrijk onderdeel van haar activiteiten gezien. Reden waarom – mede gelet op het ontbreken van nazorg voor een deel van deze groep - in 2006 met het Prison Gate Office (PGO) werd gestart. Het PGO is gestart als een samenwerkingsverband tussen twee werkeenheden van het Leger des Heils (Reclassering en de Regionale Werk Eenheden) en het Gevangeniswezen (DJI). Anno 2014 is die verbinding en samenwerking nog immer de basis voor succesvolle trajecten op het gebied van re-integratie van ex-gedetineerden. De gemeenten (opdrachtgever) en de Veiligheidshuizen hebben inmiddels een nadrukkelijke rol in de (na-) zorg voor ex-gedetineerden.----
7 jaar geleden
In Leeuwarden en Groningen is CareX actief. Dit bedrijf verhuurt voor onbepaalde tijd leegstaande winkels, kantoren, scholen en villa's aan woningzoekenden. Die panden worden dan opgesplitst in meerdere wooneenheden. Een leuke, bijzondere woonomgeving, waarin je het grote pand deelt met andere mensen. Dat kan van alles zijn. Studenten, gescheiden oudere mensen, kunstenaars etc. Nadeel is dat je, als het pand wordt verkocht, er binnen een maand uit moet. Deze woonvorm wordt meestal gebruikt om de wachttijd voor een definitieve huurwoning te overbruggen, maar er zijn ook mensen die het juist leuk vinden om af en toe naar een ander bijzonder pand te verhuizen. Die reizen dan weer door naar het volgende CareX pand. Misschien is dit een tijdelijke oplossing voor jouw vriend? http://www.carex.nl