Heeft het bekijken van vlogs een negatief effect op het IQ en/of gedrag?

MIjn vraag is wellicht verkeerd geformuleerd (althans, kan verkeerd geïnterpreteerd worden). Wat ik hiermee wil zeggen is dat vloggers (over het algemeen!) praten zoals hoe een persoon met een heel laag IQ zou praten, dus korte zinnetjes, niet al te "moeilijke" woorden, veel "foute" zinnen (fout in de breedste zin van het woord, zowel inhoudelijk als zinsopbouw). Vaak mompelen ze ook maar wat binnensmonds waardoor je maar de helft hoort/verstaat. Ze "denken" dan hardop lijkt het (althans, voor zover ik dat denken kan noemen).

En ze praten ook niet over een bepaald (wetenschappelijk) onderwerp. Als ze nou ons lieten meekijken wat ze (be)studeren, dan was het interessanter geweest. Of dat ze ons laten zien wat ze op hun werk doen (zoals een "bekende "politie-vlogger), ook leuk.

Enfin, wat ik hiermee wil zeggen: hebben vloggers - die in hun dagelijkse leven dingen doen waarbij ze niet hoeven na te denken - zoals 'EnzoKnol' en 'Gewoon Boef' en dat filmen, invloed op ons IQ en/of gedrag?

Of is dat (nog) nooit onderzocht? Gezien het vloggen een vrij recent fenomeen is.

Als ik ooit kinderen krijg hoop ik in ieder geval dat ze nooit vlogs zullen bekijken, en als ze dat wel doen, voorbeeld aan nemen hoe het NIET moet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Nee, je IQ, je "aangeboren" leervermogen / vermogen verbanden te zien , problemen op te lossen, logisch te denken etc. kun je eigenlijk niet of nauwelijks beinvloeden. WEL is het zo dat een stimulerende omgeving het makkelijker maakt er "uit te halen wat er in zit"/ wat te DOEN met die aanleg, en een remmende of niet-stimulerende omgeving maakt dat het potentieel minder wordt benut.

Uiteindelijk betekent dat, door de manier waarop we IQ bij gebrek aan beter moeten testen, je betere resultaten kunt krijgen op een testscore naarmate je kennis toeneemt, je trucjes en manieren van denken aanleert etcetera.

Het kijken van vlogs zoals jij dat voorstelt, zal in de praktijk inderdaad vallen onder "niet stimulerende omgeving" en niets bijdragen aan het benutten van je leervermogen. Maar alles wat je brein stimuleert, kan weer een positieve invloed hebben, en als je dergelijke vlogs bijvoorbeeld beschouwt als een soort "studie-object" kan het wellicht juist wel weer bevorderlijk werken.

Dan is het niet het MIDDEL maar hoe je het gebruikt. Zo steek je in de regel bijvoorbeeld ook veel meer op van teevee kijken als je documentaires en discussieprogramma's kijkt, maar niet als je puur naar onzinteevee, amusement en ontspanning kijkt.

Ik denk echter dat het HEBBEN van een hoog of laag IQ in zijn algemeenheid al een grote invloed heeft op welke vlogs maar ook welke teeveeprogramma's, boeken, muziek, films etc, je aanspreken. Vervolgens wordt het dan meer een soort "boemerang-verwachting". OMDAT stimulerende zaken je aanspreken, richt je je op stimulerende zaken, en OMDAT ze je niet uitdagen maar vervelen, wendt je je er van af.

Iemand met een hoog IQ die in een intellectueel arme omgeving opgroeit vergeleken met iemand met het zelfde IQ die in een intellectueel rijke omgeving opgroeit, zullen uiteindelijk na jaren een verschil laten zien onderling, maar dan gaat het uiteindelijk NIET meer om een daadwerkelijk verschil in IQ maar in kennis. Met kennis kun je namelijk heel goed een IQ-test "voor de gek houden". ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
en vaak IQ testen doen helpt ook om de score hoger te krijgen, dan snap je de vraagstelling en trucjes die ze soms gebruiken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt, ik denk dat ik het snap. Dus jouw IQ zorgt er voor wat je wel/niet interessant vindt om te bekijken. In het ‘ergste’ geval zijn ze niet stimulerend/bevorderlijk ‘voor je brein’ om het zo te noemen. Het levert geen bepaalde 'prikkel/stimulans/uitdaging' op. Er is inderdaad niks bevorderlijk aan, in het kijken hoe iemand bijv. levende vissen door de WC spoelt of dat ze dames op straat vragen of ze in hun borsten mogen knijpen voor een tientje. Ik beschouw dat als een best wel ernstig ontwikkeling (komt ook misschien omdat ik ouderwets c.q. traditioneel ben). Alhoewel ik nu overtuigd bent dat het geen invloed heeft op een IQ die een persoon reeds heeft, blijf ik toch een donkerbruin vermoeden hebben dat het invloed heeft op gedrag (dat kinderen dat 'stoer' vinden en dat gedrag over kunnen nemen). Maar ik ben geen gedragsdeskundige, dus ik kan daar niets (wetenschappelijks) over zeggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En toch... als ik kijk naar het materiaal van bv Kent Hovind voel ik mijn hersencellen afsterven...