Wat is een peer-hulpprogramma?

Dit is een programma voor jongeren met antisociale gedragsproblemen. Ik vraag me alleen af waar de letters peer voor staan, wat houdt dit precies in?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Peer betekent hier niet vrucht, maar "soortgenoot".
Een peer-hulpprogramma is dus een programma waarbij jongeren met antisociale gedragsproblemen elkaar proberen te helpen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Bij EQUIP leren jongeren bijvoorbeeld in groepsverband om elkaar te helpen hun problemen op te lossen. Het doel is de egocentrische, negatieve groepscultuur die vaak onder jongeren in een jeugdinrichting voorkomt, om te buigen tot een cultuur waarin ze rekening met elkaar houden en zich verantwoordelijk voor elkaar voelen. EQUIP-groepen worden geleid door jongeren, maar bijgestuurd door volwassenen.
De ontwikkelaars van EQUIP stellen dat antisociale jongeren gekenmerkt worden door drie algemeen voorkomende beperkingen: zelfbeschermende sociale cognitieveverstoringen (denkfouten), tekorten in sociale vaardigheden en een laag moreel ontwikkelingsniveau. Door die kenmerkende tekorten bij antisociale jongeren weg te nemen, worden de sociale en psychologischedynamiek voor antisociaal gedrag gewijzigd.

Toegevoegd na 1 dag:
Misschien is "lotgenoot" hier een wat menselijker woord dan "soortgenoot".
SimonV
8 jaar geleden
"Peer" is Engels voor "vriend"

Je vriend is gelijkwaardig aan je. Wat anders is dan een baas (in een werksituatie), of een hulpverlener.

Het idee is dat je onder vrienden of gelijkwaardige collega's vrijer bent je uit te spreken of juist in staat ben om raad aan te nemen van iemand die de situatie óók vanuit jouw gezichtspunt kent.
SimonV
8 jaar geleden
In welk woordenboek staat dat "peer" ook vriend betekent?
Ik heb geen bron kunnen vinden...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ik heb een iets vrijere vertaling gebruikt. Thats all ! :-) "Vriend" drukt, naar mijn idee, beter uit dat je gelijkwaardig bent en in een vertrouwde omgeving dan "Soortgenoot".
SimonV
8 jaar geleden
Da's wel heel vrij... Vriendschap houdt gevoelens van genegenheid in. Je hoeft totaal geen genegenheid voor je peers te voelen, hoogstens begrip. In een peer-hulpprogramma zitten dus geen vrienden, wel lotgenoten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Nogmaals: het gaat mij er om dat het idee achter het peer-systeem is dat je je vrijer zou moeten voelen kritiek te leveren en ontvangen dan in een afhankelijk systeem zoals een baas-werknemer relatie, of een hulpverlener-probleemjongere relatie. Ik vindt daar de term "vriend" het beste bij passen. Als jij daar een andere term op wil plakken, even goede vrienden, wat mij betreft.