Waarom zijn begraafplaatsen en crematoria over het algemeen niet op zondag open voor crematies en begrafenissen?

Het lijkt me makkelijker voor nabestaanden en het verlicht de werkdruk lijkt me

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
fremar
8 jaar geleden
Op zon- en algemeen christelijke feestdagen hoeft een gemeentelijk crematorium geen gelegenheid tot cremeren te geven. De overige crematoria, op basis van vereniging of stichting, zijn niet gehouden aan deze openingstijden.
Wilt u echter buiten de openingstijden van 9.00 uur tot 17.00 uur of op een zaterdag of zondag een crematie laten plaatsvinden, dan raden wij u dit na te vragen bij uw uitvaartverzorger en/of bij het beoogde crematorium.

Antwoorden (2)

Bij gemeentelijke crematoria omdat de gemeente op zondag geen gelegenheid hoeft te geven om te cremeren. Voor andere crematoria geldt die regel overigens niet.

Los hiervan: er is geen noodzaak voor. Het zou de uitvaart nodeloos duur maken vanwege de toeslagen voor het personeel. Daarnaast zou een bereikbaarheidsprobleem ontstaan voor degenen die met openbaar vervoer komen: dat rijdt op zondag veel minder. Waarom zou je andere mensen voor een incidentele gebeurtenis voor jou aan het werk zetten?

Gaat het om een uitvaart en aansluitende begrafenis vanuit een katholieke kerk dan geldt (vanuit de Kerk) dat het op een aantal zondagen sowieso niet mag en voor de andere dat het in ons land zeer ongebruikelijk is. En er ook geen enkele noodzaak toe is.

Toegevoegd na 17 uur:
En natuurlijk omdat de zondag geen werkdag is zodat niemand tot werken op die dag kan worden verplicht tenzij dat uit de aard van het werk noodzakelijk is. Helaas wordt er steeds meer aan het principe "zondag = rustdag" geknaagd. Heel jammer, want het is echt de dag waarop iedereen kan rusten en zich ontspannen, naar lichaam en geest. De zondag is van grotere betekenis dan alleen voor het christelijk geloof maar dat besef is aan het verdampen.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Katholieke kerken in Nederland passen zich aan aan de dag van uitvaart of andere speciale gelegenheid, als het nodig is, is er een dienst op een doordeweekse dag.
Omdat van oudsher zondag geen werkdag maar een rustdag is.

Uitvaarten geven bij veel werkgevers recht op betaald/bijzonder verlof. Er is dus geen werkdruk probleem, integendeel juist.