Is het mogelijk dan Teeven door de 'Teevendeal' in de cel belandt? Of is was hij onschendbaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, hij was niet onschendbaar. Als hij bij de Teevendeal strafbare feiten heeft gepleegd is het mogelijk dat Teeven tot gevangenisstraf wordt veroordeeld. Hij heeft die feiten namelijk gepleegd in de tijd dat hij officier van justitie was, en in die positie geniet hij geen onschendbaarheid tegen vervolging van overtredingen die hij in het kader van die werkzaamheden verricht. Als kamerlid, wat Teeven nu is, geniet hij wel onschendbaarheid voor alles wat hij in het parlement zegt. Daarvoor kan hij nooit vervolgd en veroordeeld worden maar dat staat buiten de Teevendeal.

Mocht Teeven ooit veroordeeld worden voor de Teevendeal, dan bepaalt de rechter of hij gevangenisstraf krijgt. Daarover kan verder niemand iets zeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neen, de heer Teeven zal geen gevangenisstraf krijgen n.a.v. de zgn Teevendeal.
Hij heeft namelijk tijdens het gehele proces geen strafbare feiten gepleegd. Nergens uit het onderzoek blijkt dat de heer Teeven er zelf beter van is geworden. Heeft bv geen geld in eigen zak gestopt. Het had wel anders gemoeten, maar dat is met de kennis achteraf.
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek van de commissie-Oosting naar de zogeheten 'Teeven-deal' uit 2000, die geleid hebben tot het mede-aftreden van de staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie (zijn aftreden werd niet geëist maar deed hij vrijwillig) zijn o.a.:
De overeenkomst uit 2000 van Teeven als officier van justitie met drugshandelaar Cees H was inhoudelijk niet goed en ook niet vanuit het oogpunt van "totstandkoming en afwikkeling".
De top van het OM werd niet goed geïnformeerd. Niet alleen door de toenmalige Officier van Justitie Teeven maar ook niet door zijn toenmalige hoofdofficier van Justitie Ben Swagerman.

De bewering die de Emeritus Hoogleraar Belastingrecht Jaap Zwemmer bij RTL Nieuws deed, als zou de oud-staatssecretaris Teeven minstens medeplichtig zijn geweest aan een strafbaar feit was zeer voorbarig, de feiten moesten nog onderzocht worden en waren bij de Hoogleraar in ruste ook niet bekend.