Kan een mens (bijna) onsterfelijk worden als het leeft in de ideale leefomstandigheden?

Met (bijna) onsterfelijk bedoel ik een leeftijd die ver boven het huidige record van de oudste mensen ter wereld ligt. Zeg bijvoorbeeld 200 - 250 jaar oud. Met ideale leefomstandigheden doel ik op: schone zuurstof opname, alleen natuurlijke voeding zonder chemische middelen, geen medicijn inname maar alternatieve geneeswijze enz.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Waarom geen medicijnen? Alternatieve geneeswijzen is juist hetgene wat niet bewezen is en vaak gevaarlijk is.
Ritsuka
8 jaar geleden
https://www.facebook.com/scibabe/photos/a.492893197514127.1073741828.492861780850602/703983963071715/?type=3 Natuurlijke voeding bestaat trouwens ook uit chemicaliën, alles op deze wereld bestaat hieruit. En 'natuurlijk' staat niet gelijk aan gezond, cyanide is ook natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
plus voor Ritsuka!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bovendien zijn veel planten giftig.
Erna55
8 jaar geleden
In de middeleeuwen was er schone lucht, natuurlijke voeding en er was geen moderne medicatie,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan in een kunstmatige coma gaan dan hou je het volgens mij wel 200 jaar uit, maar of dat nou zo geweldig leven is...

Het beste antwoord

Henrietta Lacks is onsterfelijk, zie de link. Maar ik denk dat dit niet is wat je bedoelt.

De mens zal steeds ouder worden, de mens die 1000 jaar gaat worden is nog niet geboren maar waarschijnlijk is de eerste persoon die 125 jaar gaat worden al wel geboren. Het probleem dat ik voorzie is dat we lichamelijk wel ouder zullen kunnen worden maar dat we dat geestelijk niet kunnen. Veroudering van de hersenen is wel te vertragen maar niet te stoppen en ik zie op dit moment nog geen ontwikkeling dat dit in de toekomst wel mogelijk wordt. Uiteindelijk verdwijnt je persoonlijkheid (of wordt onherkenbaar veranderd). Dat levert dan de interessante filosofische vraag wie dan onsterfelijk zou kunnen zijn. De persoon waarmee je begon of die je geworden bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Weliswaar zou de kans op een aantal ziekten kleiner worden, maar het verouderingsproces blijft. Op een zeker moment zijn de organen "op". Je kunt een aantal organen wel vervangen maar dat zal niet leiden tot een uitzonderlijke ouderdom. Alles moet namelijk met alles samenwerken.

En wat die alternatieve geneeswijzen betreft: je gaat uit van de niet bewezen veronderstelling dat die "beter" zijn dan medicijnen. Maar zonder die medicijnen (waarvan de werking wetenschappelijk is aangetoond) zouden veel mensen niet eens hun huidige hoge leeftijd halen.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De leeftijd waarop je sterft heeft ook veel te maken met het aantal keren dat je cellen zich kunnen delen. En dat is ook gedeeltelijk genetisch bepaald. Zoek maar een op "lengte telomeren" dan blijkt dat als het 'uiteinde van de schoenveter' volledig gerafeld is, de cel niet meer kan delen en afsterft
Thecis
8 jaar geleden
@pokemon
Bij kankercellen blijven de telomeren intact. Voor het produceren van monoclonale antilichamen wordt die eigenschap gebruikt, samen met een genetisch aangepaste cel, om onsterfelijke cellen te maken om dus hele specifiieke fully human antibodies te maken. Als we het voor elkaar krijgen om de telomeren ook bij gewone cellen "uit te zetten", ligt onsterfelijkheid al een stuk dichterbij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Thecis
Als je de afname van telomeren uit schakelt, neemt het risico op tumoren weer toe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch zeggen sommige mensen dat de eerste persoon die 1000 jaar zal worden al geboren is: http://www.express.be/articles/nl/sciences/de-eerste-persoon-die-meer-dan-1000-jaar-zal-leven-waarschijnlijk-al-geboren/212767.htm http://www.nu.nl/wetenschap/2560048/mensen-kunnen-duizend-jaar-oud-worden.html
tinus1969
8 jaar geleden
@Qternocq; er wordt wel meer gezegd :-)
Thecis
8 jaar geleden
@sebas86
Klopt, voor de cellijnen werkt het wel, maar deze delen dan ook best veel (want tumor cellen). Het is dan ook niet het enige, maar zoals ik al zei, als je de telomeren "uit zet" is onsterfelijkheid een stuk dichterbij (niet dat je er dan al bent, maar wel een stap in de richting).
Erna55
8 jaar geleden
@Qteenock :
In je artikel staat: " Het zal volgens de Grey door genetische manipulatie immers mogelijk zijn om het verouderingsproces te stoppen. Daarom ook beschouwt hij veroudering als een ziekte."
Hij heeft een theorie en is nog op zoek naar een manier om het bij muizen voor elkaar te kriijgen.