kan controle eigenlijk wel goedbedoeld zijn?

Een bekend voorbeeld is 'je schoonmoeder', of een moeder die haar rol niet loslaten kan, de controlerende houding die je soms bemerkt, geeft je toch dat akelige gevoel?
Hoe kan dit dan onaangenaam voelen als het uit liefde word gedaan??

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
De schoonmoeder die niet los kan laten heeft last van "angst om zoon te verliezen" . Dat is iets anders dan liefde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55, dat ben ik met je eens, en gebeurt heel vaak denk ik, en lijkt me benauwend ook! Maar de oorzaak van verlies, is altijd eerst de 'gedachte van bezit' denk ik, en daar lijkt me de schoen te wringen als het opgroeiende kind zijn eigen weg gaat.
Mij is geleerd dat je als mens een ander mens niet kunt bezitten, zelfs niet als het je kind is..., je past er op, je zorgt ervoor, je waakt voor dát wat het kind nog niet bewust is....en ondanks dat ik het kind onderdompel met mijn liefde is het nog steeds niet mijn bezit. Het geval van controle is daarom géén liefde denk ik, en zo voelt het ook.
Zoals @Crea zegt, bestaat er een neutrale manier van controle, die bv gaat om praktische zaken, maar dan verbergen we het ook niet achter de noemer liefde, dat hoeft ook helemaal niet en daar zijn we open in.

Het beste antwoord

Natuurlijk kan controle goedbedoeld zijn,
bijvoorbeeld:
Een moeder die controleert of haar baby nog ademt,
een leerling die controleert of hij/zij haar/zijn broodtrommel heeft ingepakt,
Een werkgever die controleert of alle medewerkers koffiepauze hebben gehad.
Ook al voel je het als vervelend, controle is meestal goed bedoeld, vooral ouders controleren hun kinderen omdat ze er zo ontzettend veel van houden en niet willen dat hen iets naars overkomt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@crea, als ik je voorbeeld voorstel in mezelf, dan kom ik op het volgende; De moeder die controleerd of haar baby nog ademt, doet dit voor haar eigen geruststelling, daar is ze dan ongerust over. De leerling die kijkt of zijn broodtrommel is gevuld, doet dit voor zichzelf, zodat hij straks geen honger zal hebben.
Hij zal zijn moeder niet direkt wantrouwen, hij kijkt of hij zélf niet in de problemen komt. En de werkgever doet een controle zodat hij straks niet iemand mist op de vloer...zijn planning en zijn behoefte. En, nee ik voel me niet bezwaard bij een controle, als dat maar geen liefde wordt genoemd, want dat is het volgens mij ook niet.
Als een ouder de wens heeft, dat je volgens haar/zijn manier moet handelen, is dat al erg twijfelachtig, want hoe onwaar moet het kind zich dan gedragen?
Je kunt van alles bespreken, en desnoods een uitleg geven, maar controle?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je mag daar anders over denken, het is wel zo, dat liefde voor een ander samengaat met liefde voor jezelf. Zonder controle, geen redding in het meest ernstige geval. De meeste ouders die zien dat hun kind pijn heeft, of andere zorglijke verschijnselen vertoont, bellen een arts, zij zouden graag de kwaal/angst van hun kind over willen nemen, niet om zichzelf te vermaken, maar om het kind ervan te bevrijden. Hun zorg gaat naar het kind, mogelijk onbewust deels in eigenbelang.
Ik begrijp dat je er moe van wordt als dagelijks wordt gecontroleerd of je je kamer wel hebt opgeruimd, of als je wordt gecontroleerd of je je werk wel hebt gedaan, maar in gevallen waarin juist door controle wordt voorkomen dat jou iets naars overkomt, of wat jou om wat voor reden dan ook treft, zou je dan niet blij zijn, dat die persoon, juist op dat moment jou controleerde? Dat gebeurd ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Crea, ik zie dat je dieper in jezelf bent gedoken, en dat laat een eigenbelang of eigenliefde zachtjes doorschemeren...? Ik was bekend met de liefde die in mijn denken bestond, en zag soms dat het verbonden was met eigenbelang...als ik al eens bewust was.
En dat resulteerde in een soort dubbelgevoel maar kon ik nooit plaatsen.
Het dubbelgevoel van; uit liefde iets doen voor een ander, het maximale als ik kon, terwijl ik wist dat het mij beloonde...
Dat het 'ik' in alle gevallen de hoofdzaak was, hoe goed bedoeld en lief het overkwam, 'ik' bleef het centrum van waaruit ik alles ondernam. Totdat ik eens heel onverwacht, in een seconde maar, De Liefde ervoer, die niet verbonden is met wat dan ook, niet met mij en niet met anderen, niet met dingen of gedachten, geheel vrij van bindingen met wat dan ook.
Het zorgde voor mijn reactie, die on-gewaardeerd door mijzelf, direkt ook goed was.
Daar kon ik zelf niets aan doen, daar was mijn 'ik' veel te klein voor..en mijn denken ook niet de maker van. Controle is van de eerste (want ik wil het zo.)
Vrijheid is van de tweede (want het moet álles kunnen zijn..) Om de spraakverwarring niet erger te maken, is de zorg van de ouders afkomstig van hun oplettendheid of attentie en dat is goed en liefdevol denk ik.
Controle is afkomstig uit een onbekendheid voor de controlerende, die dat onbekende niet meer wenst.
Welke reden ik er bij verzin, het blijft controle om beheersing, en dan is het de liefde voor MIJ.
:-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Typie, jij wil van anderen gelijk krijgen, deels heb je dat ook, maar er zijn voldoende mensen die het controleren niet uit egoïstisch doen, je wil er niet voor open staan, prima.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jammer dat je dat zo ziet, ik had er slechts een bevreemdend gevoel over, en wilde weten waar dat door komt.
En als ik dan elk antwoord goed vindt, kom ik niet tot de oorzaak....maar wat we algemeen aannemen....en daar zocht ik niet naar, dat wist ik al.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik iemand controleer omdat ik wil dat hij/zij iets op mijn manier doet, dan is dat egoïsme,
als ik iemand controleer omdat hij/zij daarom vraagt, of dat nodig is voor zijn gezondheid (geestelijk/lichamelijk), dan doe ik dat uit liefde voor de mens.
Ik vind het vooral jammer dat je iets positiefs verdraaid in iets negatiefs. Terwijl er wel onderscheid te maken is tussen het positief en negatief controleren. Ik zal je een persoonlijke motivatie geven:
Ik heb het nodig om gecontroleerd te worden, vooral wat administratie betreft (post controleren en opbergen), diegene die dat voor mij doen zijn geen egoïsten, zij doen dat niet om er zelf beter van te worden, zij doen dat belangeloos voor mij. Dat is 1 van de redenen dat ik voor 100% achter mijn antwoord sta.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zij controleren jou toch niet?
Ze helpen bij het controleren van de post, dat vindt ik een groot verschil... Het is niet negatief als je de werkelijkheid probeerd bewust te worden, het maakt het juist heel luchtig en niet vanuit mijn verkeerde perceptie heel voornaam.
Ik zou bv kunnen zeggen, dat een nieuwe auto van mijn keuze, mij echt gelukkig zou maken....
Maar we kletsen maar wat af. Als ik voor jou een vuilnisbak buiten zet, zodat jij het niet hoeft te doen, dan is dat helemaal niet slecht, dat zeg ik ook niet, maar ik kan wél in mijn denken ontdekken, dat ik het doe omdat ik weet dat jij me daardoor zult waarderen.
En daar zie je dan de 'handel' die je denken er van maakt....de liefde voor mijzelf.
Ik zal het evengraag doen, en met plezier, maar ik maak er geen 'bijzondere eigenschap van mij' meer van, het maakt me bescheiden in mijn houding omdat ik weet hoe het zit. Ik ben met je eens, dat 'controle' op verschillende manieren gebruikt kan worden, ik ben daar nog niet klaar mee, en bedank je voor het delen van je inzicht. ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Graag gedaan, fijn dat je er nog eens over na wil denken, het is nodig dat ze mij controleren, of ik het goed heb gedaan, ik probeer het zelf, maar dat gaat nogal eens mis :)

Andere antwoorden (1)

Controle is echt niet altijd goed bedoeld. Controle kan ook voortkomen uit bedil- en bemoeizucht. Het voorbeeld van de schoonmoeder is zeer treffend. Schoonmoeders willen vaak dat de leefsfeer waarin hun kind is grootgebracht wordt gehandhaafd in een huwelijk tussen zoon en schoondochter. Dat niet kunnen loslaten is geen liefde maar egoïsme, zonder dat zij zich daarvan bewust is. Dat moet haar door de zoon zelf worden verteld.
Deze houding heeft al veel huwelijken in de gevarenzone gebracht. De schoondochter is altijd de gebeten hond en kan daar erg onder lijden. Haar kwaliteiten worden miskent of omgevormd, tegen wil en dank.

Een moeder die niet op tijd inziet dat haar kind op eigen benen kan staan en zijn eigen veters kan strikken, is verkeerd en egoïstisch bezig. Ik weet uit ervaring dat het moeilijk is jezelf (als moeder) opzij te schuiven. Maar het is de beste, de enige manier om de nieuwe generatie een kans te geven op eigen leven.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana, dat heb je juist gezien en dat is daarom mijn vraag geworden: is het eigenlijk wel Liefde die je zegt te hebben tegen je kind....of toch misschien juist eigenbelang. Je kunt als ouder wel oplettend zijn, maar 'mag' je kind niet van je eigen ideeën afhankelijk maken, dat is geen Liefde volgens mij. Bij een baby is het eerst het kind wat van jou afhankelijk is, en daar zorg je dan ook voor, het hoeft daar geen bedacht patroon te volgen, wat door controleur wordt verwacht....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Typie, je hebt waarschijnlijk wel gelijk als je het zo bedoelt. Maar je vraag was 'kan controle wel goedbedoeld zijn?', en dan heeft Crea natuurlijk helemaal gelijk dat controle wel goedbedoeld KAN zijn, zoals ook uit de voorbeelden van Crea blijkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
We kunnen alles een goedbedoeld etiket geven, maar daarmee is het nog geen werkelijkheid. Ik beschreef een uitleg, en daarin vraag ik me af, of er ooit wel een goedbedoelde controle bestaat in menselijke verhoudingen.
Het geeft niet zómaar een akelig gevoel dacht ik. Je kunt je banden van je auto controleren en dat is met een goede bedoeling ja, maar mensen controleren doe je niet uit liefde voor die mensen, maar uit liefde voor jezelf, en dat is een ander koekje naar mijn smaak..;-)