Hoe komt het dat de stroom van vluchtelingen de laatste tijd zo enorm snel lijkt toe te nemen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

In Trouw stond hierover deze week een artikel. Er zijn drie belangrijke redenen. Ten eerste duurt de burgeroorlog in Syrië inmiddels zo lang dat veel vluchtelingen de hoop verliezen op een snelle terugkeer naar hun thuis. Ten tweede gaan onder hen geruchten dat de Europese landen hun grenzen voor vluchtelingen op termijn gaan sluiten. En zeker niet onbelangrijk ten derde: mensensmokkelaars wakkeren die geruchten gretig aan. Zij doen dat ook onder vluchtelingen uit Afrikaanse landen en laten hen, mogelijk gemaakt door hun steeds professionelere aanpak, 'meeliften' met de Syriërs.

Ik hoop dat de link in mijn bron openbaar is maar dat weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Openbaar.
Ivana
8 jaar geleden
Duidelijk. Plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, op 15 september jl. is de krant met het artikel bij ongeveer 80.000 abonnees op de mat terechtgekomen. Dat mag men wel openbaar noemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die abonnees hebben betaald en niet alles wat in de krant heeft gestaan is voor niet betalende bezoekers te zien. Dit gelukkig wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips, ja hoor, als je de aardappelen er in verpakt hebt, mogen de buren de krant ook lezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bedoel, de aardappelschillen dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het gebeurt mij ook regelmatig dat ik een artikel in de papieren krant lees, hem wil delen met vrienden, maar op internet het artikel alleen tegen betaling kan lezen en kopieren. En om nou een krant op de scanner te leggen is ook veel werk.

Andere antwoorden (1)

Dat komt o.a. doordat het seizoen eindigt om een dergelijke reis te ondernemen. Vluchtelingen verdienen tijdens hun reis geld door seizoensarbeid gaandeweg te verrichten. Ook willen ze voordat de winter begint binnen een goede opvang zijn. Tijdens de winter is het nl. minder goed te doen qua ondergrond, maar ook qua financiën.

Stel dat je nog in je land van herkomst zit, heb je je geld daar al hard genoeg nodig. Er valt nl. voor veel vluchtelingen bijna geen geld meer te verdienen laat staan te sparen. Wat ook meespeelt is de verwachten winters in land van herkomst. Er zijn nl. steeds minder mogelijkheden om bijv. landbouw te bedrijven of andere werkzaamheden.
Mensensmokkelaars weten dit ook. Ze hebben meer kans om er munt uit te slaan in die tijden dat vluchtelingen ontvankelijk zijn voor hun regelingen.

Bron: een vluchteling uit Syrië. Die oneindig dankbaar is dat hij hier mag wachten op een beter thuisland. Want hij wil graag weer terug.