Wat kan men met een gestolen rijbewijs doen?

Het rijbewijs van mn vrouw is gestolen ergens in de afgelopen 24 uur. We kwamen er vanavond achter dat deze uit de auto is ontvreemd. Politie benaderd en die geeft aan dat er pas morgenochtend aangifte gedaan kan worden

Welke risicos zijn er? Wat kan de dief met het bsn nummer bijvoorbeeld?

Kan ik checken of er bijvoorbeeld abbonomenten zijn afgesloten ofzo?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.8K
Castle
8 jaar geleden
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/aangifte-doen/paspoort-rijbewijs-of-identiteitskaart-kwijt.html

Het beste antwoord

In principe kan een rijbewijs 'misbruikt' worden om daarmee allerlei financieel gerelateerde transacties uit te voeren, met name via het internet.
Het is dus zaak om vooral zo snel mogelijk die aangifte van diefstal of vermissing door te laten gaan.

Op het rijbewijs staat allerlei persoonlijk gevoelige informatie, zoals het burgerservicenummer. Hiermee kan een kwaadwillende bijv. bankrekeningen openen, uitkeringen of subsidies aanvragen en telefoonabonnementen afsluiten, al is dat allemaal niet zo eenvoudig meer omdat er dan vaak nog wel meer gegevens nodig zijn die worden nagegaan en die de 'dief' niet kan weten.

Met een aangifte kun je dit eventuele onheil i.i.g. voor blijven en je vrijwaren voor de gevolgen van een eventueel misbruik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed advies. Gelijk aangifte doen +