wat is een recent krantenartikel waar deontologie in vraag wordt gesteld?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.standaard.be/tag/ombudsman-deontologie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar het moet echt de journalistiek zijn...

Antwoorden (1)

Zul je moeilijk vinden. Je komt bij de vrije beroepers terecht en daar is dat een erg heikele materie. Je moet eerder zoeken naar de ideeën om de diverse deontologieën samen te brengen in één overkoepelende, bij voorkeur Europese met dan afwijkingen erronder, maar ook dat kwam eigenlijk in eerder gesloten bijeenkomst voor in de VJV (Vlaamse Juristenvereniging) en ook daar leken weer zowel de advocaten als de dokters dwars te liggen (ik spreek voor België, maar bij de NJV = Nederlandse Juristenvereniging hoorde ik gelijknamige opvattingen bij collegae).

Ik denk dat de Belgische apothekers eigenlijk een van de beste deontologische codes hebben, maar ook die evolueert niet altijd positief. Het is de enige groep die ook Europese veroordelingen al achter de rug heeft van bijv. reclame van de apothekers op plastic zakjes en dit al van de jaren 1980 en later. Een apotheker heeft namelijk zowel een gezondheidsfunctie (6% BTW in België) als dat deze ook commerciële producten verkoopt (21% BTW zoals schoonheidsproducten) en een gamma dat tussen medicatie/gezondheid en het commerciële zit zoals voedingssupplementen.

Al de andere vrije beroepers zijn erg 'allergisch' (leuke term hier) als we zeggen dat ze eigenlijk ook wel degelijk werken uit commercieel oogpunt om geld te verdienen en dat dat geen taboe hoeft te zijn, en dat het onderscheid met een resultaatverbintenis werken versus met een middelenverbintenis geen taboe hoeft te zijn, en het allemaal wel degelijk intellectuele diensten betreft (advocaten hielden héél lang de 21% BTW tegen in België als laatste land, en ook dat is een illustratie van een zeker 'obscurisme' tegen de 'verlichting' in), dus de deontologie is jammer genoeg meestal een werkinstrument om de vrije beroepers en de bovenkant te beschermen en minder om de cliënten en de patiënt te beschermen, ook al laten ze dit natuurlijk zo graag uitschijnen.

Men is doodsbang dat er minder 'gezag' zou uitstralen als men een meer 'commerciële' deontologie zou uitwerken.

Meer info kun je bij mij ook bekomen, want ik ben actief bij de deontologische codes van zeer veel vrije beroepen, ook de laatste officieel bijgekomen van de psychologen en psychiaters (waarvan de goedgekeurde wetten echter nog niet gepubliceerd zijn met een uitvoeringsdatum in het Belgisch Staatsblad bij mijn weten).

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1601325/2013/03/22/Deontologie-psychologen-wordt-transparanter.dhtml

(google: "deontologische code")
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar ik bedoel eigenlijk waar de journalisten hun deontologie in vraag wordt gesteld...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor Nederland is dit iets anders dan in België. Op www.persengerecht.be vind je de deontologie van de Belgische journalisten en dit wordt zowel door 'onze' VJV als door de VVJ (verwarrend, maar die laatste zijn eerder de loontrekkende of zelfs ambtenarenjournalisten die ook het Koninklijk Hof mogen interviewen omdat de VJV blijkbaar uit kleinzierigheid niet wordt erkend door het ministerie van Binnenlandse zaken (wellicht eerder uit politieke motieven, want onze kwaliteit staat minstens even hoog, maar ja, zo werkt het nu soms). Ik zelf had het geluk zelfs rechtskundig assessor te mogen zijn bij de VJV en zag dus alle tuchtzaken. Ik ben daar uitermate fier op, want alle zaken tijdens mijn 'regeringstermijn' heb ik in der minne kunnen regelen, ook zonder schrapping of schorsing of blamen, maar met in samenwerking met de eventuele klachtindieners zodat er echt wel een consensus kwam. De meeste problemen ontstaan in de praktijk doordat ze heel snel iets moeten schrijven en onvoldoende hun bronnen kunnen dubbel of driedubbel of meer checken en dus iets onjuist schrijven. Je moet daarbij verschil maken tussen een serieuze krant en een roddelblaadje natuurlijk. En dan heb je ook nog de Raad voor Journalistiek waarbij laatst nog een journalist in het ongelijk werd gesteld, en daarvoor vind je alle informatie op www.rvdj.be waarbij iedereen dingen kan opzoeken, maar ook gewoon een formele klacht kan indienen (die nemen dan desgewenst natuurlijk ook contact op met de VJV of VVJ en met de journalist in kwestie). Natuurlijk zijn kranten niet altijd happig met het publiceren van 'hun' journalisten die eventueel in het ongelijk gesteld worden, want ook in Facebook toont iedereen zijn/haar goede kanten, maar fouten toegeven, is een nogal zeldzaam christelijk goed aan het worden...