Waarom moest je vroeger bij betalen als je een klein bedrag pinde?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vroeger moest je als winkelier voor elke pintransactie een bedrag betalen (ik dacht 25 cent) tegenwoordig word er een vast bedrag voor betaald ongeacht het aantal pintransacties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@daphne91, vergeet ook niet de winkelier toen moest inbellen en dat over die lijn de data niet echt snel ging. Dat kostte gauw ook weer 1 a 2 telefoontikken, zoals dat in de tijd voor 2000 nog ging ;)

Het beste antwoord

De winkelier moet geld betalen voor elke pintransactie. Hoe lager het bedrag, hoe hoger procentueel de transactiekosten zijn. Daarom waren er winkeliers die liever niet hadden dat kleine bedragen gepind werden.

Naar mijn mening kortzichtig: aanschaffen van wisselgeld en waardetransport kost ook geld, verder bestaat het risico op vals geld (of ieder biljet moet worden gecontroleerd wat de kassatransactie vertraagt. Ook het veiligheidsrisico is veel groter bij contante betaling.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vergeet ook niet de telecomkosten in die tijd he. Inbellen per transactie was een bepaalde tijd ook nodig.

Andere antwoorden (2)

Dit was omdat de transactiekosten voor een klein bedrag relatief hoog waren. Deze kosten werden dan soms bij de transactie opgeteld.
9 jaar geleden
Behalve de transactiekosten had de winkelier ook inbelkosten. Pinbetalingen gaan via een soort internetverbinding. Tot voor een aantal jaren geleden gingen al die verbindingen via de gewone telefoonaansluiting. Misschien weet je het nog, maar in de beginjaren van internet moest je als je op het web wilde altijd inbellen via een modem. Dat kostte belminuten. Die 'telefoontikken' maakten pintransacties duur voor de winkelier. Op een groot bedrag was dat te verwaarlozen, maar kleine pinbedragen kostten soms meer dan dat ze opleverden. Vandaar dat deze kosten werden doorberekend aan de klant.