Mogen ouders een meerderjarige tegen houden voor reis naar buitenland?

Ik ben meerderjarig en wil graag voor 3 maanden naar het buitenland.
Mogen mijn ouders mij hiervoor tegen houden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee. Echter als je nog bij hen inwoont hoeven ze je ook niet meer binnen te laten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoel je met meerderjarig?
Ben je tussen de 18 en 21 of ben je ouder dan 21 jaar?
Zodra jongeren de leeftijd van 18 jaar bereiken, zijn ze officieel meerderjarig. Dat betekent echter niet dat ze het dan helemaal alleen moeten rooien. Tot hun 21e verjaardag gelden ze namelijk als 'jongmeerderjarigen', wat inhoudt dat hun ouders in die periode wettelijk verplicht zijn om nog te voorzien in de kosten van hun levensonderhoud en hun studie. Dus: van je 18e tot je 21e zijn ze onder voorwaarden verantwoordelijk voor je levensonderhoud, daarna houdt het op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag gaat niet over de wettelijke plicht voor kosten van levensonderhoud bij meerderjarige. Ik bedoel of ouders een jongmeerderjarige (18 jaar) wettelijk mogen verbieden om naar het buitenland af te reizen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik reageerde op Ronron die verklaart dat men je wettelijk niet kan tegenhouden om naar het buitenland te gaan, maar wel kan weigeren om je bij terugkomst binnen te laten.
Bij dat laatste speelt leeftijd een rol. Als je 18jaar bent kan dat alleen onder bepaalde voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op wie reageer je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc Was het niet zo dat 18-jarige gewoon het huis uitgeschopt kunnen worden? Dat staat los van de wettelijke verplichten in hun onderhoud te voorzien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee , als je het ook zelf betaald . ! En zorg dat je het dan zelf ook goed regelt.

Het beste antwoord

Voor zover mij bekend zijn er geen wettelijke mogelijkheden voor de ouders om hun kind van 18+ te verbieden om naar het buitenland te reizen. Of dat nou voor één week is voor een aantal maanden.

artikel 395a van boek 1 van het Burgerlijk wetboek
Op de dag dat iemand 18 jaar oud wordt, is hij voor de wet meerderjarig.
Meerderjarig worden heeft zijn rechten en zijn plichten.....

Je bent dan onder meer handelingsbekwaam.
Het is een wettelijk begrip en het betekent dat iemand zelfstandig 'rechtshandelingen' kan verrichten die 'niet vernietigbaar' zijn. Je kunt dus zelfstandig een reis boeken of een reisovereenkomst aangaan.
Als meerderjarige ben je volledig handelingsbekwaam en helemaal zelf verantwoordelijk voor de overeenkomsten die je sluit.
Je bent dus persoonlijk aansprakelijk als je schulden maakt, geld van een bank leent of op krediet koopt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Maar als je meerderjarig bent geworden (18jaar), houdt de financiële verplichting van de ouders niet op.
Stel (theoretisch hoor, omdat het als reactie geponeerd werd) dat je ouders gebruik zouden maken van hun recht om je bij terugkomst de toegang tot de woning te weigeren, dan hebben zij nog een voortgezette onderhoudsplicht tot het 21ste jaar. Dit betekent dat zij de kosten van levensonderhoud en studie moeten betalen.

Toegevoegd na 12 uur:
artikel 395a van boek 1 van het Burgerlijk wetboek is er bovenaan in het antwoord onterecht ingeslopen.
Dit artikel betreft de toevoeging
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
dan ben je ook niet meer minderjarig Joandarc als je 18 bent. De vraag gaat om een minderjarige.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron, lees nog eens
ronron1212
9 jaar geleden
Je hebt gelijk mrtomaat domdom
Ivana
9 jaar geleden
De ouders kunnen je op iedere leeftijd verbieden naar een terroristische groepering af te reizen, waar die zich ook bevindt. Maar daarvan zal hier hopelijk geen sprake zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana, Minderjarigen zijn zij, die de ouderdom van achttien jaren niet hebben bereikt en niet gehuwd of geregistreerd zijn… ( BW art 1: 233).Ben je dus 18 of ouder, dan ben je handelingsbekwaam en eigen baas.
Ouders kunnnen hun meerderjarig kind niets verbieden, hoogstens afraden of de toegang tot de woning ontzeggen. Maar ook daar zijn voorwaarden aan verbonden.
Ivana
9 jaar geleden
Ouders zijn verplicht het vermoeden van afreizen naar een terroristisch groepering aan de politie te melden, ze kunnen hun kinderen dus verbieden te gaan, meer- of minderjarig maakt geen verschil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is dan niet echt verbieden. De ouders kunnen wel zeggen: "je mag niet gaan" maar daar hoeft de meerderlarige niet naar te luisteren. Dat deze daarna van de Nederlandse Staat niet mag uitreizen is wat anders. Mijn ouders kunnen mij ook niet verbieden iemand te vermoorden, dat kan alleen de wetgever.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De ouders hebben in het geval van een uitreizende meerderjarige naar Syrië exact evenveel pressiemiddelen als de buurman die er van hoort. Dat is in het geval van een minderjarige die naar Salou op vakantie wil anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Ouders zijn verplicht het vermoeden van afreizen naar een terroristisch groepering aan de politie te melden............. " is een kreet die o.a. boven een artikel van o.a. NRC Lux et Libertas heeft gestaan, maar verder niets inhield. Er werd tevens een kliklijn in vermeld waar ouders gedragsveranderingen van hun kinderen konden melden.