De ouders of opvoeders denken na over waar het kind naar toe kan zijn gegaan en bellen mogelijke personen na. Als dat niets oplevert wordt de politie ingeschakeld of Bureau Jeugdzorg. Zij helpen bij het verder zoeken. Dan gaat er een opsporingsbericht het land door, met beschrijving en foto en vraag of iemand de weggelopene gezien heeft. Meestal wordt de minderjarige na een paar dagen teruggevonden.

Toegevoegd na 19 minuten:
Iedereen die een weggelopen kind opvangt is verplicht om dat direct te melden. Deze regel is er om onzekerheid bij ouder(s) of voogd(en) over de situatie van het kind weg te nemen. Als degene die het kind opvangt dat niet meldt, dan is diegene strafbaar (art. 280 Wetboek van Strafrecht).
Amadea