In de Koran is Jezus niet God, de Zoon van God of een man die stierf aan het kruis. Jezus is in de Koran een profeet die de boodschap bracht die de Joden verwierpen. Hij heet de Messias, maar dat betekent alleen dat hij een boodschapper van God is (Koran 4:171). Hij bracht het Evangelie (Koran 57:27). Verder zijn er opmerkelijke gelijkenissen tussen de bijbel en de helige koran..zo wordt beschreven in de koran dat jezus (isa genaamd in de koran) voorkomt uit alleen en moeder maria (meriam in de koran genoemd). Ook wordt de wederkomst van jezus beschreven en het bestrijden van de beest. Omdat jezus nooit gedood is aan het kruis ,maar door god naar boven is verheven. Komt hij terug op het einde van de wereld om te sterven. Voor de moslims is jezus/isa en moslim.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alles wat in de koran staat en overeenkomt met een boek wat daarvoor is geschreven is nooit opmerkelijk. Als ik dat nu doe met een proefschrift noemen we dat plagiaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel zo netjes om de volgende keer de bron te vermelden:
http://www.ibnzura.com/quran.php?lang=nl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je het zo bekijkt, is de bijbel van de thora overgeschreven. Moslims geloven in de bijbel en thora dan wel de originele. Want die we nu kennen zijn er veranderd door de mens. Dan kwam de koran compleet duidelijk en zonder tegenstrijdingen. In koran staat het verleden de heden en toekomst beschreven. Zie wonderen in de koran. Ontdekkingen in de 20ste en 21 ste eeuw. Staan al reeds vermeld in en boek die bena 1500jaar oud is.

Andere antwoorden (1)

Best is de Engelse tekst erop nalezen op http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_in_Islam en daar kun je eventueel ook op Nederlands klinken.

Je vraag is echter veel moeilijker: "HOE" wordt Jezus (Isa) beschreven in de Qor'an.

Wel, misschien start je best met zelf de Qor'an eens te lezen, digitaal dan vooral het hoofdstuk Marie/Myriam. De beste link hiertoe is http://moslima.ansaar.nl/index.php/component/content/category/164-koran-in-het-nederlands want 'Koranoline.nl' is dikwijls niet bereikbaar (weet niet waarom) en geeft wat problemen.

Over de teksten zelf ga ik het dus niet hebben, maar ik wil je wel wat achtergrond geven.

Mohammed (vzmh) is in zijn 'voor-predikerende' jaren eigenlijk opgevoed geweest door iemand die de christelijke cultuur zeer goed kende. Er zijn er zelfs die stellen dat eigenlijk de moslims een soort 'christelijke aftakking' zijn en dat kan ik volgen, maar ik begrijp ook waarom ze zich soms ook zo hevig afkeren van de christenen als het over de 'vorm' gaat (zoals wij ons dikwijls ook van het katholicisme keren omdat er plots schandalen met pedofielen zijn, dat heeft toch niets te zien met 'christen' zijn?) en niet over 'inhoud'.

"HOE" moet ik dan beantwoorden met "UITERST, UITERST RESPECTVOL!"

Mohammed (vzmh) had een immense bewondering voor de overgedragen verhalen over Jezus en wist wellicht zelfs over bepaalde niet aanvaarde bijbelboeken, maar kreeg in die overdracht soms ook foute informatie door (ook nu is dat zo: de drie-eenheid binnen het christendom wordt erg kwalijk genomen, maar bestond initieel niet eens bij Jezus en is een oplossing omdat ons verstand de begrippen "Onze Vader" "Geest" en "Jezus - mensenzoon" niet uit elkaar kan halen (is dat trouwens ook niet wat seksistisch in huidige tijden zonder Maria erbij?)

Meer nog: waar ik het moeilijk mee heb, is dat zij ook aanvaarden dat Maria 'onbevlekt' bevallen is, terwijl de geschiedenis nu wel aangetoond heeft dat Jezus ook minstens een (half?)broer had en Maria hoogstwaarschijnlijk meerdere kinderen. De Joodse stellingname dat het lichaam van Jezus weggenomen kan zijn (en daardoor niet dé profeet was, de godsdiensten verschillen soms een beetje in hun stellingname over 'de grootste/laatste' profeet, sommigen verwachten die overigens nog en waarom niet, godsdienst is toch evenmin ooit af?) door (een andere?) Joods Joseph.

Dus kritiek van moslims op Jezus en/of op Maria KAN niet en is in tegenspraak met de profeet Mohammed (vzmh) zelf op ALLE vlakken.