Hadden de vikingen een jaar één, of jaren?

Wij gebruiken de geboorte van Christus als jaar 1, maar hoe deden de vikingen dat? Hoe bepaalden zij welk jaar het was?
Google en duckduckgo lijken het niet te weten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Wat is helemaal het nut van het nummeren van de jaren?
Dat is pas interessant als je gaat geschiedschrijven.
Anders zeg je voor een tijdsbepaling bijvoorbeeld een jaar voor die en die zijn dood.

Het beste antwoord

Je kunt op verschillende manier de tijd afmeten. Je kunt ook vinden dat de tijd niet belangrijk is en dus niet meten.
Je kunt zeggen, het eerste jaar nadat iemand koning/leider werd. of nadat de grote eik afbrandde.
leeftijd aan de hand van het aantal oogsten of zaaitijden iemand meegemaakt heeft.
De vikingen hebben vast wel een van die methodes gebruikt om het wat overzichtelijk te houden, maar of ze 100 jaar geleden nog belangrijk genoeg vonden om te tellen?
anneliez