waar kun je klagen over een misleidend etiket?

Ik heb een product (voedingsmiddel) gekocht waarop op het etiket naar mijn opinie misleidende informatie stond. Ik wil het echte geval niet noemen maar als voorbeeld: in grote letters 'Amersfoorts appelsap' terwijl het uit Duitsland kwam. De winkel in Amersfoort waar het verkocht werd plakte zelf dat etiket er op, met toestemming van de fabrikant (hoe is het mogelijk...) met het idee dat de Amersfoortse burgers het dan sneller zouden kopen. Voor de goede orde: het ging hier niet om een beschermde streekaanduiding (zoals Beemster kaas) maar puur om een plaatsnaam. Mag dit, en wie controleert dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik weet niet.
Jodenkoek is toch denk ik ook niet altijd gebakken door een Jood...
Ik heb echt geen idee of het mag of niet mag. Goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jodenkoek is een voorbeeld van een 'soortnaam', net als Weesper moppen of Haagse Hopjes. Dan maakt het niet uit door wie of waar het gemaakt wordt. Daar is dan ook geen sprake van opzettelijke misleiding, in mijn vraag is dat volgens mij wel zo.

Het beste antwoord

Het klinkt inderdaad als misleidende reclame, je denkt een streekproduct te kopen en dat blijkt het niet te zijn. Je kan met deze klacht terecht bij consuwijzer, zie link onderaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank, deze website gelezen hebbende is precies wat ik zocht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amersfoortse appelsap is zover ik weet geen beschermd streekproduct, dus lijkt me dat dit gewoon mag. Zo komt Griekse of Turkse yoghurt daar ook niet vandaan (over het algemeen). Je kan je wel misleid voelen, maar ik denk niet dat je juridisch iets kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/19-09-2013 Het is verder natuurlijk gewoon Amersfoortse appelsap, volgens oud Amersfoorts recept, zoals ze Amersfoort gewend zijn te maken, namelijk met appels. Dat dat in een Duitse fabriek wordt gemaakt mag de pret niet drukken.
bamibal
9 jaar geleden
De meeste Gouda-kaas komt ook helemaal niet uit Gouda, en vaak zelfs niet uit Nederland.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, geen poot om op te staan zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In geval van twijfel door iemand laten beoordelen die er verstand van heeft? ;) We hebben nu in ieder geval de juiste instantie te pakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Name als Griekse Yoghurt zijn volgens mij 'soortnamen', hetzelfde geldt voor Weesper Moppen of Haagse Hopjes. Daarbij maakt het niet uit door wie of waar het gemaakt wordt, omdat er dan geen sprake is van opzettelijke misleiding. In het geval van de Amerfoortse appelsap is er geen sprake van een soortnaam maar dient de aanduiding 'Amersfoortse' alleen om de consument te misleiden en dient het geen enkel ander doel.