kan de leerplicht of kwalificatieplicht mij nog wat maken na mijn 18e verjaardag?

Ik zit in het eerste jaar van een mbo4 opleiding maar wil toch in september aan een andere opleiding beginnen. Ik ben nu 17 en word in april 18 jaar. Door mijn verzuim en slechte motivatie eist de leerplicht nu dat ik in de stage periode (mei tot juli) een aantal uur per week werk en dit baantje moet ik binnen drie weken vinden, ook moet ik mij ingeschreven hebben voor mijn opleiding die ik in september wil volgen (wat ik begrijp en al gedaan heb). Als ik op de dag dat ik 18 word besluit die uren niet te werken bij dat baantje en mij af te melden voor de opleiding, kan de leerplicht of kwalificatieplicht of iets mij dan nog wat maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het een straf om wat je in het verleden hebt gedaan, begrijp ik het goed?
Wat is er eigenlijk mis met werken als je toch niet meer op school zit? Als je mijn kind was moest je van mij werken, volle dagen ook nog ;)

Antwoorden (2)

Nee.
Kinderen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Zij moeten naar school. Zo kunnen zij zich voorbereiden op de maatschappij en de arbeidsmarkt. Jongeren die na hun 16e nog geen startkwalificatie hebben, moeten tot hun 18e onderwijs volgen. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger).

Vanaf het moment dat je 18 wordt ben je niet leerplichtig meer volgens de wet. Zodra je eerder stopt moet je een kwalificatie hebben. Dus als je 18 bent is de leerplicht niet meer van toepassing.

Misschien kan je ergens BBL of BOL doen (4 dagen werk 1 dag school) ben even kwijt welke het is. Je werkt dan en hebt inkomsten daarnaast kan je door ervaring en scholing nog groeien in je werk mocht je die ambitie hebben
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het een soort straf is weet ik niet of jouw antwoord wel klopt... het is niet voor niets werk en dat zou niet mogen als je nog naar school moet toch? Dan had men naar school gemoeten en daar gaat het niet om.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kwalificatieplicht verlengt de leerplicht
De kwalificatieplicht is bedoeld om schooluitval tegen te gaan en jouw kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. De kwalificatieplicht houdt in dat leerlingen van 16 tot 18 jaar onderwijs moeten volgen als zij geen diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger hebben. De kwalificatieplicht komt na de leerplicht. Die loopt tot en met het einde van het schooljaar waarin je 16 jaar wordt. De kwalificatieplicht duurt tot de dag dat je een startkwalificatie hebt gehaald. Of duurt tot de dag dat je 18 jaar wordt. De leerplichtambtenaar van jouw woongemeente houdt toezicht op de Leerplichtwet en de kwalificatieplicht. Kwalificatieplichtig en werken
Wanneer je kwalificatieplichtig bent, dan moet je een volledig onderwijsprogramma volgen. Alleen als je de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) in het mbo volgt, kun je leren en werken combineren. Je mag niet volledig werken zolang je kwalificatieplichtig bent. Ook niet als je bijvoorbeeld tussen 2 opleidingen in zit. Ze eisen dat je in je stageperiode ook een aantal uur gaat werken. Niet alles maar een aantal uur
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hoef je mij echt niet allemaal uit te leggen, ik heb een gouden medaille in onderwijs. Ik denk dat de vraagsteller dit als straf heeft gekregen, en dat het allemaal niet zo zwartwit is als wat jij zegt. Ik durf dus geen antwoord te geven op deze vraag, te weinig informatie.
De volledige leerplicht geldt voor kinderen vanaf vijf jaar tot en met het schooljaar waarin ze zestien worden. Vervolgens geldt de kwalificatieplicht tot de 18e verjaardag, tenzij de jongere een startkwalificatie heeft. Een startkwalificatie is een diploma op minimaal mbo 2 of havo/vwo-niveau.

Jongeren van 18 tot 23 jaar zonder startkwalificatie, vallen onder de RMC-wet (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten). Jongeren die zijn aangemeld bij de RMC worden geholpen en gestimuleerd om terug naar school te gaan of om werk te vinden waarbij ze een diploma kunnen halen.