Hoe krijgen burgers een burgemeester weg?

Normaal kan dat geloof ik alleen de gemeenteraad

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (1)

Een burgemeester kan ontslagen worden door de Koning. Dat kan onder meer wegens ziekte, ongeschiktheid, opheffing van de gemeente, of verstoorde verhoudingen met de gemeenteraad.
De ontslagprocedure is afhankelijk van de reden van ontslag. In het geval van een verstoorde verhouding tussen de burgemeester en de raad doet de gemeenteraad de aanbeveling tot ontslag. De gemeenteraad kan niet zelf de burgemeester ontslaan, alleen de Koning en de ministers zijn daartoe bevoegd.

Wie zich door het optreden van een ambtenaar benadeeld voelt, kan daarover klagen bij de betreffende dienst of directie, bij een wethouder of een raadslid. In veel gemeenten bestaan speciale ombudslieden of klachtendiensten voor de behandeling van klachten over ambtenaren. Een burgemeester is de "eerste ambtenaar" van zijn gemeente. Dus door in groten getale over hem of haar te gaan klagen zouden burgers het, indien de persoon ook niet goed met de raad op kan schieten, wellicht voor elkaar kunnen krijgen dat een burgemeester uiteindelijk ontslagen wordt.
Amadea