Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bijbaan tegelijk met huurtoeslag voor een student met studiefinanciering?

Ik ben een student van 20 jaar oud, ik krijg studiefinanciering, Ik krijg ook huurtoeslag. Mag ik naast de huurtoeslag ook een bijbaan hebben?
dus studiefinanciering+bijbaan+huurtoeslag

10 jaar geleden
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. Je mag tot een bepaald bedrag bij verdienen, als je meer verdient dan dit bedrag wordt je gekort in je toeslagen. De grens voor bijverdienen is in 2013 € 13.530,90. Het gaat om je verzamelinkomen of belastbaar loon.

Voor het behoud van je huurtoeslag is je kapitaal van belang en de grens ligt daarbij (voor jou) op ongeveer 21100 euro.

Verdere informatie kan je vinden in de bronnen:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Even de goede formulering:
Bij een inkomen hoger dan € 13.530,90 vervalt je studiefinanciering. Bij een inkomen alleenstaande hoger dan € 21.025 is er geen recht op huurtoeslag. (jaar 2013) € 21.100 is het bedrag voor een AOW-gerechtigde. Voor 2014 is het maximum inkomen huurtoeslag (toetsingsinkomen) € 21.600 voor oud en jong.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, had het niet helemaal goed geformuleerd. Geen korting, maar geen recht meer. Bedankt voor het corrigeren!
fisbel
10 jaar geleden
Nog een correctie:
1 van de links is verkeerd. Die gaat over vermogen. De juiste link over inkomen volgt hier:
* aanklikken: ik ben 18 jaar of ouder, maar jonger dan 23 jaar. OF
*aanklikken: ik ben 23 jaar of ouder, maar jonger dan de AOW-leeftijd.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/kan_ik_huurtoeslag_krijgen/ik_woon_alleen/ik_woon_alleen
Jazeker, je studiefinanciering geld voor de belastingdienst niet als inkomen, en je huurtoeslag wordt berekend aan de hand van je inkomen, maar onder een bepaalde inkomensgrens houdt je recht op de voledige huurtoeslag. Deze inkomensgrens zit boven de 13.000 euro die je ongeveer maximaal mag verdienen om je studiefinanciering te houden. Dus kortom: Zolang je bijverdienste geen invloed heeft op je studiefinanciering zal het bedrag van je huurtoeslag ook niet dalen.
Je kunt voor dit soort vragen altijd bellen met de belastingtelefoon 0800-0543. Dit is een gratis nummer. Verder kun je berekenen hoeveel huurtoeslag je recht op hebt via, www.belastingdienst.nl/toeslagen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding