Wat was de eerste officiële dag in Nederland?

Het is op dit moment hier 6 december 2013.
Wanneer werden datums officieel en wettelijk vast gelegd in Nederland?
Wat was de eerste dag dat we met zijn alle vonden; het is vandaag (bijvoorbeeld) 7 februari 1988?
Ik zou niet weten hoe ik deze vraag duidelijker kan stellen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Je vraag is duidelijk, maar het is allemaal wat ingewikkelder dan je zo stelt.
Hier heb je al wat info:
http://www.alforto.nl/index.html?kalender.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalender Er komt vast wel een antwoord van iemand die je het duidelijk uit kan leggen.
SimonV
10 jaar geleden
Sinds 1701 werd de huidige kalender in heel Nederland aanvaard. Daarvoor was het nog zo dat bijvoorbeeld de tornado die de Utrechtse Domkerk op 1 augustus 1674 in twee stukken splitste, in sommige geschriften gedateerd werd op 22 juli. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gregoriaanse_kalender
ItisILeClerc
10 jaar geleden
we hebben nog nooit iets met z'n allen gevonden paus Gregorius XIII vond op 15 oktober 1582 dat het vandaag 6 december 2013 zou moeten zijn, zijn voorgangers vonden dat het vandaag 23 november moest wezen als je een andere kalender volgt, vind je wat anders

Het beste antwoord

Vanaf 1701 werd in het gebied dat we nu Nederland noemen de Gregoriaanse kalender aanvaard.
Daarvoor was het nog zo dat bijvoorbeeld de tornado die de Domkerk in twee stukken splitste, volgens sommige geschriften op 1 augustus 1674 plaatsvond, volgens andere geschriften op 22 juli 1674.
SimonV
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

15 oktober 1582, is de officiele datum van het begin van de gregoriaanse kalender, deze is ingevoerd om met een schrikkeljaar de overgebleven uren te compenseren.
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Klopt niet.
Vóór 1701 werd deze kalender nog niet in heel Nederland aanvaard.
Zie dezelfde bron.