waarom hebben we geen benaming voor 5x5 of 6x6 of 13x13 of zo?

we hebben een 'eigen' benaming voor 12x12 (144 = gros).
waarom hebben we geen 'eigen benaming voor andere vermenigvuldigingen met zichzelf. zoals bij voorbeeld 5x5 of 6x6 of 13x13 of zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben een beetje verbaasd want er staan hieronder slechts 2 antwoorden en ik meen een beter antwoord al eerder gezien te hebben op mijn vraag.
Ik weet helaas de inzender niet meer. Deze vertelde dat de ‘beschaving’ eerder een rekenstelsel had, dat gebaseerd was op een 12-tallig systeem en dat het nu bekende 10-tallige systeem pas later gekomen is.
Het (12 tallige systeem) kwam eerst uit mesopotamie. En het is zelfs in het huidige leven nog terug te vinden in de verdeling van de tijd (een dag heeft 2x 12 uren, een uur heeft 5x12 minuten, een jaar heeft 12 maanden.)
Deze inzender schreef ook dat er voor een verpakkings-eenheid van 12 gekozen was, omdat dit getal zowel voor 2,3,4 als 6 deelbaar is (zonder rest) Ik MOET dit antwoord hier op goeievraag.nl gelezen hebben, want dat laatste kan ik nergens op internet terugvinden, terwijl het wel heel duidelijk de waarheid is. Ik vermoed dat de moderators dat antwoord verwijderd hebben, hoewel ik toch vind dat DIE persoon het Beste Antwoord gegeven heeft.

Antwoorden (2)

Die benaming bestaat wel, maar is gekoppeld aan de variabele grootheid:
Bijvoorbeeld: 5x5 = 5 (in het) kwadraat,
Het kwadraat (van Latijn: quadratus, vierkant) van een getal is een andere benaming voor de tweede macht van een getal. Het kwadraat wordt verkregen door het getal met zichzelf te vermenigvuldigen.
De kwadraten van de natuurlijke getallen noemt men kwadraatgetallen:

Het verband met het begrip vierkant wordt duidelijk als men bedenkt dat de oppervlakte van een vierkant gelijk is aan het kwadraat van de lengte van de zijden.

Bron: Wikipedia
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
die hebben we wel 5*5 noemen we vijfentwintig 6*6 noemen we zesendertig en 13 *13 nomen we honderdnegenenzestig ,dat we een gros een gros noemen is de uitzondering en niet de regel en heeft te maken met het verpakken in het verleden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Precies, de vraag is verkeerd om gesteld. Waarom hebben we speciale namen voor 12 of 144 is de logische vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de reactie van mr.tomaat is een redelijke reactie. hoewel ik ook verwacht had dat er misschien dingen netjes in een vierkant verpakt zouden (kunnen) worden, zodat een eigen woord voor 5x5 en 6x6 etc toch te verwachten was. eigenlijk is een verpakking van 2x6 al niet echt logisch (minder in evenwicht) de reactie va oribatei slaat nergens op. want een eigen naam voor 5x5 = vijventwintig , dat klopt niet. want vijventwintig is geen NAAM maar een getal of TELWOORD. net zo min als 144 een NAAM is. terwijl GROS duidelijk WEL een naam (of benaming) is.