waarom is een diplomaat onschendbaar?

En wat betekend dit in de praktijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Poet
10 jaar geleden
In de praktijk kun je hem/haar natuurlijk prima schenden natuurlijk. Als je dat als gezagsdrager doet dan heb je echter een confrontatie met 's mans vaderland want hij is daarvan een vertegenwoordiger. Als hij zij zich misdraagt zal dat geen probleem zijn: via zijn/haar ambassade zal betroffene een reprimande van zijn eigen Buitenlandse zakenministerie krijgen omdat hij zich juist extra goed dient te gedragen als representant van het vaderland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in het verdrag van Wenen is dit zo afgesproken met de gedachte dat diplomaten slechts vertegenwoordigers zijn van een andere natie en daarom niet zelf aansprakelijk zijn. Zie bijvoorbeeld het recente voorbeeld met de Russische diplomaat die zijn kinderen mishandeld in Nederland, wordt opgepakt maar inmiddels is vrijgelaten onder druk van Rusland. Of bijvoorbeeld waarom diplomaten van andere landen in Den Haag ongestraft hun verkeersboetes niet betalen. In mijn opinie een zwaar gedateerde afspraak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, de Russische diplomaat, ik beantwoordde deze vraag en dit is wel het ultieme voorbeeld!

Het beste antwoord

Een diplomaat kan niet aangepakt worden, hij is onschendbaar. Zeker niet alle diplomaten zijn onschendbaar [ =2 bronnen= 195 of 192 staten/landen in de wereld] wel die van 187 landen.
In de praktijk komt het neer op "alles kunnen doen wat 'God' verboden heeft, omdat de plaatselijke overheid je niet MAG aanpakken". Dit geldt voor alle diplomaten van inmiddels 187 landen die zich aansloten bij de Conventie van Wenen [18.04.1961], het verdrag dat diplomaten vrijwaart van strafvervolging.

Als een diplomaat een strafbaar feit pleegt, kunnen er in de regel twee dingen gebeuren : een reprimande op het ministerie van Buitenlandse Zaken in het gastland of uitzetting. Als sanctie is dat een wassen neus, vindt Behrens. "Het kan voor alles staan: een breuk in de bilaterale betrekkingen of een straf voor moord." Consulaire ambtenaren kunnen overigens wel berecht worden.

Kijk bijvoorbeeld naar de zaak van CIA-agent Raymond Davis die in januari [2011] in Pakistan werd gearresteerd op verdenking van moord. Demonstranten eisten berechting, terwijl president Obama koeltjes verwees naar Davis' immuniteit. Uiteindelijk werd de Amerikaan op vrije voeten gesteld na het betalen van 1,67 miljoen euro.

http://www.nrc.nl/stevendejong/2011/04/19/vijftig-jaar-diplomatieke-onschendbaarheid-feest-of-geen-feest/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

"De belangrijkste bedoeling is om functionarissen ervan te verzekeren dat zij taken zonder belemmeringen kunnen uitvoeren."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik heb de wiki al gelezen. Wordt het niet duidelijker van. Deze man was dronken en mag niet opgepakt worden? En morgen vermoord hij iemand..en dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan gaat ie vrij uit... Rare wereld maar diplomatieke onschendbaarheid geldt voor alle misdaden en misdrijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Enkel de zendstaat kan de erkende diplomatieke immuniteit van een onderdaan opheffen." Dus wanneer de diplomaat in eigen land is en hier een misdrijf pleegt buiten een diplomatieke missie kan hij wel berecht worden.
Antoni
10 jaar geleden
Als diplomaat met diplomatieke onschendbaarheid heb je ook een grote verantwoordelijkheid, juist vanwege die onschendbaarheid. Je moet dus wel geschikt zijn om deze verantwoordelijkheid te dragen, anders wordt de onschendbaarheid je weer afgenomen door je eigen land of door het gastland.