Hoe kan ik goedkoop op mezelf gaan wonen?

Hoe kan ik zo goedkoop mogelijk op mezelf wonen? En een meisje van 20 jaar en ben er heel erg aan toe om op mezelf te wonen!! Ik moet binnenkort echt ergens anders gaan wonen.
Thuis gaat het niet goed. Altijd ruzie met mijn zus, me vader die overal controle over moet hebben. (Zo ben ik zelf ook een beetje als het om opruimen gaat).
Wat is de goedkoopste manier? En hoeveel per maand kost het dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (4)

Misschien kun je een kamer huren, of antikraak wonen. Geen idee of dat laatste overal bestaat, google er eens op. Het nadeel van antikraak is dat je niet weet hoe lang je op die plek kunt wonen.
Kijk eens op de site van het Nibud , daar staan wel tips over inkomsten en uitgaven
anneliez
10 jaar geleden
Wat jij wilt is WEG... de deur uit...
Als je altijd ruzie hebt, thuis, is dat een logische gedachte. En je bent 20 jaar, dat zegt weinig, de ene is er op 16 jarige leeftijd aan toe en bij de ander duurt dat - om wat voor reden dan ook - langer. Tegenwoordig om economische redenen blijven veel volwassen kinderen zo lang mogelijk bij hun ouders wonen, maar dan moet de sfeer onderling wel goed zijn.

Omdat het belangrijkste is dat je weg wilt, hoef je niet per definitie op jezelf te gaan wonen, als je studeert kun je in een studentenhuis een kamer zoeken [is stukken goedkoper, maar ook veel gezelliger], een andere mogelijkheid is met een vriendin een goedkope verdieping zoeken en een gezamenlijk huishouding voeren [scheelt zo-wie-zo de helft aan vaste lasten!] of je zou een kamer kunnen zoeken bij een hospita [iemand die in eigen huis kamers verhuurt met gebruik van douche/wc/keuken].
Welke van de drie de beste is voor jou, kan ik niet zeggen, dat is van meer punten afhankelijk, daarvoor is ook meer info nodig.

Wat je moet hebben is een inkomen, dus naast een eventuele studiefinanciering , 'n toelage van je ouders, 'n bijbaantje of 'n fulltime baan [danwel inkomen uit rente van spaargeld].
Je zou niet de eerste zijn die in de avonduren studeert...

Antwoord

Vraag: Hoe kun je goedkoop op je zelf gaan wonen?
Antwoord: door te zorgen voor genoeg inkomen.
Inkomen is een maandelijks binnenkomende som geld, waarmee je je vaste lasten en levensonderhoud kunt betalen.

Als je gaat werken, komt er geld binnen, een bijbaantje kun je de verdiensten opsparen om te kunnen beginnen, zelfs een krantenwijk is nuttig, is wekelijks geld dat binnenkomt om te sparen.
Als je een goedkope verdieping [particulieren hebben die veelal, maar ook woningstichtingen] hebt gevonden, kun je die voorlopig inrichten door bij de kringloop spullen te kopen voor weinig. Ook bij familie en vrienden staan meestal nog een stoel/bed/kast die over is, vraag om je heen om hulp...
Vergeet niet dat je nog meer moet betalen dan huur /gas / water /licht /telefoon /tv /pc/ eten, er zijn ook verzekeringen en een vervoermiddel, fiets is goedkoop, scooter/auto/trein kosten allemaal iedere dag geld.

Zet het voor jezelf op een duidelijke manier op een rijtje. Je weet wat je wilt, nu moet je kijken of het inderdaad ook kan/haalbaar is. Bedenk dat wat NU misschien niet kan, door te sparen en af te wachten misschien wel mogelijk wordt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kraken
Wat niet mag kan nog steeds.
Kijk in je buurt of er krakers zijn en vraag hun om raad. Hoe hun het in jullie buurt aanpakken. En wat voor regels er zijn.

Als je antikraak gaat wonen ontneem je iemand anders het recht op een degelijk huurcontract. Daarom wil ik iedereen afraden om een natikraak contact te tekenen. En ik weet dat veel mensen het gevoel hebben dat ze geen ander keuze hebben maar dat is nou juist ook het probleem.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is wel goedkoop maar er word wel verwacht dat je er veel energie in steek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Buiten de kosten voor woonruimte moet je rekenen met energiekosten, kosten voor het wassen van kleding ,reiskosten van en naar school , werk vrienden uitgaan enz.
Ook is het dan niet meer vanzelfsprekend dat er brood en ander eten in de kast te vinden is, dit alles kost geld nog afgezien van de eventuele al dan niet verplichte verzekeringen . (ziektekosten WA bijvoorbeeld incl eigen risico en bijdrage).
Woonkosten minimaal € 250 Legaal
Energie €25
Eten en drinken €200
Reizen €20
Verzekeringen € 150
overige kosten €150( Telefoon etc.)
Dit zijn allemaal reeele schattingen ,en is het ook mogelijk maar niet erg realistisch om met minder geld op een legale en enigzins comfortabele manier op jezelf te gaan wonen.
Een en ander ligt ook aan de omgeving waar je wil wonen (Amsterdam is veel duurder dan ergens op het platteland ) aan je eigen behoeftes, je werk en/of inkomen.
Een beter alternatief is, Vrede sluiten met je zus (beter mee verlegen dan om verlegen al plak je ze het liefst achter het behang ) daar af en toe een compromis aan te gaan, spreek met je ouders (vader)die zijn vaak erg redelijk als je in rust en met redelijke alternatieven en redenen komt waarom die controlle niet zo strikt hoeft te zijn of hoe het anders kan. Wel laten zien dat de controlle niet nodig is, dus aan afspraken die gemaakt zijn of worden houden, ook als het wat minder goed uitkomt. Bedenk goed alleen wonen is ook echt alleen als het wat minder gaat, denk aan ziekte of een ongeluk etc.